Vilket skönt gäng.

Oj vad tomt det känns.  Att vakna upp hemma i sin säng var otroligt skönt. Fyra nätter i en våningssäng i Sundsvall satte sina spår. Men oj vad tomt det känns.



Göteborgsstadslag åkte upp till Sundsvall helt utan press. Vi var inte ens med i snacket om vilket lag som var favorit till Guldet.  Ledartrojkan Augustsson, Gander, Bäversson och jag hade lagt upp en plan som visade sig vara mycket bra. Vi skulle spela på så mycket folk som möjligt i gruppen, för att sedan spetsa till det i slutspelet.



Vi fick en mycket tuff lottning. Eller vad sägs om Östergötland, Skåne, Örebro län.



Östergötland var vår motståndare i första matchen. Vi tog ledningen redan efter 20 sekunder. Helt enkelt en smakstart. Men matchen blev jämn. Efter två perioder så stod det 2-2. Lagen följs åt till 3-3 innan Jojje trycker in 4-3 på ett direktskott. Sedan så avgör Reichen matchen genom att lägga in plasten i öppen kasse. Östergötland var riktigt bra. Matchen kunde ha slutat precis hur som helst.



Andra matchen stod Skåne öga mot öga med oss. En bit in i tredje perioden så ledde vi med 5-3. Skåne lyckades samla laget och började att lassa in bollar oss. Matchen slutade 5-5. Ett bra resultat för båda lagen. Så här i efterhand så känns det bra att ha kryssat mot silver laget Skåne.



Mot Örebro så började vi matchen lysande. Vi hade en 4-1 ledning efter två perioder. Då får vi rapporten om att Skåne håller på att köra över Östergötland. Vi står då i valet och kvalet hur vi ska göra. Vi ville nämligen vinna gruppen för att inte hamna på Uppland och Stockholm sida i slutspelet. Vi började att tok jaga mål vilket resulterade i att vi tappade vår defensiv. Vi vann tillslut matchen. Men vi kom tvåa i gruppen.



Uppland blev alltså vår kvartsfinals motståndare. Axel dunkar i 1-0 från halvaplanen i första perran. Men det är Uppland som för spelet. I andra så får vi en smakstart. Philipe slår in 2-0 precis efter att Uppland hade blivit fulltaliga. När sedan Sandro kontrar in 3-0 så ser det riktigt bra ut. Så bra så att Uppland tar en timeout. Det är då som matchen vänder. Uppland går över till ett 2-2-1 spel och sätter hög press på oss. Först så målar dom i PP. Sedan så dunkar dom upp ett backskott i taket bakom Viktor Wedin. Kvitteringen kommer sedan som ett brev på posten. Vi spelade ändå ganska bra. Vi tog bort dom gubbarna (förlåt killarna) som vi hade pratat om innan matchen. När sedan Uppland gör 4-3 så kändes det riktigt tungt. Vi ändrade om ilaget och flyttade upp styrkorna i banan. Vilket medförde att Reichen  slog in det mycket viktiga 4-4 målet.



Matchen slutade 4-4 och vi stod inför en spännande sudden. I sudden så äger vi matchen. Vi har där 3 st ramträffar och ett missat friläge.  Men det vill sig inte. Straffar fick istället avgöra vilket lag som skulle gå vidare. På uppvärmningen så hade jag kartlagt vissa av Upplandsspelare. Vilket jag naturligtvis tipsade Viktor om. Och se så rätt jag fick. Viktor läste sönder Upplandsstjärna. Men nu till något roligt. Eftersom det var ett tag sedan som jag tog ut straffläggare så samlade jag laget i målet före dramat.



Jag- Okej killar, jag tar ut straffskyttarna. Missar ni så är det mitt fel. Okej?


Laget- Okej.


J- Vi börjar med Emil. Sen slår Phille. Henriksson vill du ta en?


H- Gärna.


När jag sedan får några nej så säger Hampus (Som bara hade spelat ett byte i matchen), jag sätter den. Reichen säger att han lägger en om han får slå den sista. Så då var vi fem.



Emil sätter sin.

Uppland missar.

Phille missar.

Uppland sätter sin.

Henriksson sätter sin.

Viktor räddar.

Hampus sätter sin i krysset in.



Pulsen stiger på våran bänk. Räddar Viktor nästa så är vi i semi. Upplands straffläggare går sakta mot Viktor. När han bara har någon meter kvar så skjuter han. Viktor gör då en grym reflexräddning. Hela laget hamnar i en enda stor hög över hjälten. Bara vi ledare som står kvar i båset och kramas lite innan vi mycket sportsligt går bort och tackar Uppland.



I bussen hem till förläggningen så var det glädje. Några av ungtupparna sa att det här var det största dom hade varit med om. Det var en underbar busstur.



Det blev en sen natt. Eftersom vi hade en spion på plats i Stockholmsmatch så satta vi uppe till 01.30 och planerade för matchen. När jag gick och la mig så var jag nöjd med dagen och matchplanen för Stockholmsmatchen.
 



Matchen mot Stockholm började bra. Visserligen så var det två trötta lag som möttes. Så tempot var inte i närheten av Upplandsmatchen. Något som jag trodde skulle passa oss bra. Emil gör 1-0 i högerytterläge. Samt att vi har bra koll på Stockholm. Men på ett frislag från hörnet så lurar dom oss. När dom senare i första perioden gör 2-1 på ett backskott så viker vi ner oss lite.
 



I andra så lyfter vi oss igen. Matchen är jämn. Men efter 10 minuter i andra så får Stockholm till en bra kontring. Vi fick ett långt lag som dom snyggt spelade förbi. Ställningen var alltså 1-3 inför sista perioden. Snacket i omklädningsrummet var bra. Vi bestämde oss för att ge precis allt som vi hade kvar. Vi gick ut på planen och gjorde ett bra försök men det räckte inte. Bara att gratta Stockholmarna till segern.




Detta var kanske väntat. Aga och Jag har ju svartbälte i att åka ut i semifinaler. Jag fick nu mitt sjätte SM brons medalj. Aga torskade sin fjärde semifinal på bara två veckor. Kanske var vi dömda på förhand.



Hur som helst så var det en stor ära för mig att få vara med i detta härliga gäng. Ett gäng som jag aldrig kommer att glömma.



 Ett stort grattis till vår målvakt Viktor Wedin som kom med i All Star Team.



Jag önskar Spelarna och Ledarna all lycka i framtiden. Det ska bli kul att följa Er.



Tack för att jag fick var med Er.......

 

Kommentarer
Postat av: Oskar Henriksson

Matchen mot Uppland var kanske den häftigaste vi har upplevt, tack koppen och hela laget för helgen, de har varit sjukt skoj, bara guldet som fattades...

2008-04-14 @ 13:05:38
Postat av: Jonathan

Tack Koppen, Aga, Gander, Bävern och hela truppen för en underbar helg som jag kommer minnas lång tid framöver!
Vi gjorde en bra turnering där alla gjorde sin grej, om det nu var att fylla vattenflaskor eller sätta sin straff i krysset och se helt oberörd ut.

Tack för helgen gubbs, hoppas på en återsamling där vi gör något sköjj tillsammans!

2008-04-14 @ 13:13:36
Postat av: David K i pantern

Kul att ni gav Victor chansen, han har varit grym i år och utvecklats mkt. Nästa år så kommer det många pantern 91.or så håll koll på lerumkillarna.

Postat av: Niklas Malmgren

Grymt bra skrivet som vanligt!!

Ska bli kul se hur du skriver om våran framtida kryssning...;-)

2008-04-15 @ 15:30:04
URL: http://nickem.blogg.se/
Postat av: Strellan

Och då ska man komma ihåg att Viktor bara är nummer två bland 91orna i Götet. En viss Kocke är nummer ett.

2008-04-15 @ 17:32:31
URL: http://innebandy.blogg.se
Postat av: Pixbo

Fast kocke var ju inte med i Distriktslags-truppen och det var Viktor?
Viktor blev utsedd till bäste målvakt i SM. Det måste innebära att Viktor visst har gått om "Kocke" nu? Jodå! Han står på värvningslistan kanske? ;)

2008-04-15 @ 19:07:04
Postat av: Roos

så du missade håkan i scandinavium? man kan lugnt säga att det var en magiskt afton.ha det

2008-04-15 @ 23:55:29
Postat av: Koppen

Roos: Mmmm, kan tänka mig det. Det känns som att jag missade en WM final. Tur att Yuotubbe finns.

2008-04-16 @ 09:01:27
Postat av: Philip

Bara att hålla med både Jojje och Henke!
Tack Koppen, Aga, Gander, Bävenet och hela laget för en minnesvärd helg!!!

Vad blir det till helgen Koppen?
Ska du se SM-finalen live lr kommer du sitta fastnaglad vid tv-rutan?

2008-04-16 @ 23:38:49
Postat av: Koppen

Halloj Phille: Det blir en helg framför tvn. Min son fyller fem år. Så det blir barnkalas på söndag.

2008-04-17 @ 07:57:18
Postat av: Oscar

En liten kritisk kommentar om ett oseriöst beteende....

Sena uttagningar av spelare är en sak.. Men att ledare hoppar in som nödlösningar tycker jag inte är bra(alltså gäller detta inte alla ledare i laget). Finns ju ledare i Gbg som skulle kunna driva laget under 4 år, Gander är ju ett exempel.

Har jag helt fel får ni gärna rätta mig!
Ha det!
Tack för en bra blogg förresten.

2008-04-17 @ 16:23:09
Postat av: Koppen

Oscar: Förstår vad du menar. Jag har knappt kunnat sova sen jag tackade ja. Håller med dig att det var riktigt "oseriöst" av mig att hoppa på tåget bara för att hjälpa mina vänner i förbundet. Men jag har lärt mig en läxa. Ställ aldrig upp för dina vänner.

Tack för att du gillar bloggen. Välkommen tillbaka.

2008-04-17 @ 16:41:19
Postat av: Oscar

Fortsätt gärna hjälpa dina vänner om det behövs:) Ironi är iofs oxå skoj, då & då.
Men förberedelse inför ett SM kan du säkert uppskatta vikten av. Det är inte upp till dig, såklart, planeringen ligger nån annanstans och ibland måste man lösa problemet.

Själv tycker jag att du verkar kanon som ledare, så min fråga skall kanske nån annan ha..
My bad!
men egentligen så är det inte så intressant.. ni gjorde ju ett bra jobb! All heder åt er :)


Nu ska ja på gais- blåvitt.. tror på 0-2. vad tror du?

2008-04-17 @ 17:09:55
Postat av: Viktor Wedlin

hej, jag vill bara tacka för ett kanonroligt SM. Ett suveränt gott gäng som stöttade varandra hela vägen med ett gäng goa ledare i spetsen ;).

Det finns gott om bra målvakter i Göteborg men komihåg att det lagen som gör dem bra. Syns snart!

2008-04-17 @ 17:11:45
Postat av: Kim

tack för en häftig upplevelse! grymt härligt gäng vi var. blev lite besviken dock när jag inte blev uttagen som straffskytt mot uppland..ja hade planerat en straff utöver de vanliga! tack ännu en gång! Koppen, aga, bävret, gander..

2008-04-17 @ 20:44:45
Postat av: ja

du som skrev att kocke är bättre än viktor ska nog ta och tänka till. viktor står i ett lag som får mycket skott på sig. medan Kocke står i pixbos 91 lag som äger 99% av matcherna. får oerhört lite skott på sig..viktor mot landslaget

2008-04-17 @ 21:00:37
Postat av: Strellan

Bra beröm för Pixbo P91. Att ha 99% av bollinnehavet under en match kommer ju inte ens Warberg upp till.

Minns dock hur Kocke spikade igen kassen i Gothia finalen tidigare iår, så Kocke kan också det där med straffar. Kocke var 1a målvakt i distriktsSM för P15-laget ifjol och kommer vara det i distriktsSM HJ17-laget nästa säsong.

2008-04-17 @ 22:04:31
URL: http://innebandy.blogg.se
Postat av: Bernvid

Tack strellan!
Slipper jag det där jobbet med o ta ut laget ;)

2008-04-18 @ 07:53:28
Postat av: mm

varför kom han inte med till sm i år då? jo han var första målvakt men då låg viktor på operationsbordet. inte så svårt att vara första målvakt då..

2008-04-18 @ 12:18:29
Postat av: Strellan

mm: Kocke visste inte varför han inte kom med och det vet inte jag heller. Både Victor, Jonas och Patric är bra målvakter så det är jämnt om målvaktsposterna. I ett distriktslag har man inte så lång tid på sig att hitta rätt spelare. Jag som har följt Kocke under en längre period, tycker absolut att han borde ha varit med uppe i Sundsvall.

Bernvid: Varsågod för hjälpen med att ta ut målvakten :) Nu kan ni fokusera på att få ihop andra femman och PP. Er första femma behöver ni inte ändra för den var ju ruskigt vass uppe i Västerås. Har ni bara tur och slipper Sthlm & Dalarna i semin så blir det final för er nästa säsong.

2008-04-18 @ 13:22:54
URL: http://innebandy.blogg.se
Postat av: Anonym

saknade dig idag

2008-04-20 @ 00:26:10
Postat av: Strellan

Viktor kom ju med till Bosön-lägret så det är bara för mej att lyfta på hatten och gratulera! Han kanske trots allt är bättre än Kocke? Men ja ska låta Kocke få en säsong på sig innan ja erkänner att Viktor är bättre...

2008-04-25 @ 22:41:49
URL: http://innebandy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback