Viva el Infarto.




Vilket är Göteborgs bästa Div 1 lag just nu?
Ja, inte vet jag, men fredag den 11 januari, kl 19:00 i Lundbystrand får vi svaret.
  Det jag däremot säkert vet är att det är just de här matcherna jag saknar, derbyn.

Känslan som finns i kroppen före ett derby går inte att beskriva. Man är super fokuserad på uppgiften. Taktiken är klar sedan länge. Man känner sin motståndare väl och vet deras kvaliteter, brister och vilka spelare man ska se upp med.  



Har haft äran att vara tränare i både Älvstranden och Partille. Älvstranden var föreningen som vågade satsa på mig, ett helt oskrivet kort. Är Älvstranden mycket tacksam för all uppbackning som jag och laget fick. Att påstå att mitt första tränarår gick som på räls vore att ljuga. Föreningen och människorna jag lärde känna kommer alla alltid att finnas i mitt hjärta på något sätt.   Detsamma gäller Partille. Skillnaden är att de satsade på en lite mer rutinerad tränare, som hade gått en hård väg med miljontals missar i bagaget.


  
Föreningarna har mycket gemensamt och är ganska lika varann. De har båda har stor bredd i sin verksamhet och elitverksamheten i båda föreningarna styrs av en Ulf. Älvstranden har Hillèn och Partille har Andersson.  Utan dessa herrar föreningarna och Göteborgsinnebandyn sett helt annorlunda ut. Ni får mina största ovationer.

Ulf och Ulf är på många sätt lika. De har båda ett stort hjärta för sin förening. De är som nervvrak när de ser "de sina" lira. Hillén far in och ut i hallen som ett Schweiziskt gökur. Andersson lämnar arenan inför tredje perioden. Visst kan vissa matcher vara jobbiga att se. Men att göra en Elvis (Left The Building) varje match kan inte vara roligt. "Viva el infarto" (Länge leve infarkten).




Tillbaka till matchen. Matcherna mellan Älvstranden och Partille kan bara sammanfattas av ett ord nämligen kamp. Det gäller att våga ta kampen. Följa taktiken. Hålla balansen i laget, och aldrig sänka garden. Att vinna en derbymatch är som sagt inte helt enkelt. 

 


Ett derby vinner de som är ödmjukast inför uppgiften samt lyckas hålla fokus in till matchens sista sekund, inte de som spelar vackraste innebandyn eller har den snyggaste frisyren. 

 

  

Mitt bästa derbyminne är när jag stod i Partillesbås. Vi körde över Piraterna med 6-1. Mitt sämsta minne är när vi förlorade en jämn match i Lundbystrand. Vi hade tagit över matchen, då Fredrik Svensson tar en femma, när det endast återstod fem minuter. Vi tappade då serieledningen till Älvstranden. Som sedan vann hela serien och traskade upp till finrummet.




 Det gäller som sagt att ha fokus i matchens alla sextio minuter.
 


I Lundbystrande på fredag, slå Er ner i stolen och njut av Göteborgs enda riktiga derby. Släpp loss alla hämningar och stötta ert favoritlag. Må det bästa laget segra.   



Vi ses   

Kommentarer
Postat av: Göteborgaren

Grym "inför-matchen-analys". Om jag hette Ulf så skulle jag anlita dej för att skriva sådana här texter inför varje match på lagets hemsidan.

2008-01-08 @ 22:41:03
Postat av: lindome

ska du inte befinna dig i almås under fredagskvällen?

2008-01-09 @ 11:20:48
Postat av: Koppen

Nej. Har jag skrivit det?

2008-01-09 @ 11:44:38
Postat av: Koppen

Sorry läste fel. Jag ska vara i Almås....

2008-01-09 @ 11:45:19
Postat av: tex

Dansken kommar till Göteborg... Kanske vi ses i Lisebergshallen söndag?

Postat av: Impad

Bland det bästa du skrivit Koppen.
Det är något extra med den här krönika. Grattis,snyggt jobbat.

2008-01-11 @ 00:13:52
Postat av: David

Kommer tyvärr missa derbyt, hoppas någon skriver ett lika grymt referat efter matchen. mitt tips 5-7

2008-01-11 @ 00:35:54
Postat av: Oscar, Heja blåvitt!

Mina tankar: Känner att det finns ett STORT glapp i innebandygöteborg. Har nog känt det alltid, senaste 10 åren iaf. Elit,div1 och div2-lagen lever sitt egna liv i ett kluster och övriga klubbar sina i ett annat kluster. Glappet är för stort! Då menar jag inte utövarmässigt, där ska glappet finnas. Jag menar på alla andra kommunikationsnivåer! MER UTBYTE eftersöker jag! Detta är anledningen till att de flesta innebandyutövare i GBG fullständigt skiter i vad som händer med Älvstranden, Partille eller Pixbo. inte bra.... men ansvaret ligger hos elitklubbarna att förankra sig.. med något annat än reklamutskick! Var är hjärtat? ensam är svag.

2008-01-11 @ 10:14:12
Postat av: Niklas Malmgren

Hm, koppen du är minsann en riktigt periodare du... Här på bloggen då... ;-)

2008-01-11 @ 10:22:40
URL: http://nickem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback