Blåsningen.


Vad ska man säga. Vi äger matchen mot Balrog. Vi leder med 5-3. Det är endast fem miuter kvar. Då händer
detta. Som ni ser så står jag två meter från händelsen. Sen finns det två killar som står 20 meter ifrån. Man kan väl säga som så att vi var/är inte riktigt av samma uppfattning av vad som hände. Lite svårt att bedöma efter videon. Man måste nästan ha varit där. Men gör ett försök.



Jajaja det kanske jämnar ut sig i längden. Vem vet? Men jag har en klar syn på U5:or och anmälningar.. Efter att ha skådat tacklingar av Olfsson, Egebrant mm från tv/datorn så ställer jag mig frågan hur detta kunde bli en U5:a? Ingen av O och E fick U5. E inte ens en tvåa. Men Gnagarn riskerar tydligen iallafall att bli anmäld!


Idag tycker jag att man ska se över detta. Här finns det säkert många förslag. Detta är tre förslag som jag hörde igår.


1. En tvåa (dvs laget får lira men 5 utespelare vid mål, men han som drog på sig utvisningen sitter 5 minuter).
2. Utvisning resten av matchen. Samt en U2:a för laget.
3. Man får bara göra en kasse. Men spelaren sitter kvar fem minuter. Alltså 5 utespelare på planen efter mål.


Får återkomma om anmälningar.



Har ni några förslag? Eller tycker ni att regeln/reglerna är bra? 


# Starkt av Balrog killen att resa sig upp på två sekunder. Nu när tacklingen var så våldsam. Lyfter på hatten för ett bra PP.


# Vi har inget flyt nu. Först Vanne och Jurkan, nu även Isak. Alla tre verkar vara borta från spel denna säsong. Lider såklart med alla tre. Har vi tur så är Bagarn snart tillbaka. 


# Idag har vi åkt pulka. Skönt att vara ute i kylan. Behövde det.



# Köpenhamn. Ja Winnerbäcks låt alltså. Helt Magisk.



# Äntligen ett nytt år. Mars och April är två härliga månader som jag längtar till. Kval och slutspelstider  E lika med dramatik.


# Alltid lättare att sitta på läktaren. Då kan man vara cool. Eller? Stackars alla som lider på läktaren.




Kör hårt. Eller lagom hårt...





Kommentarer
Postat av: Hugosson

Kanske 2+2 min ?????

2010-01-11 @ 17:03:38
Postat av: Koppen

Absolut Hugo.

2010-01-11 @ 19:06:41
Postat av: Anonym

Enligt regelboken skall väl alla tacklingar mot sarg vara 5minuter egentligen.



Denna kan säkerligen bli en 5a bara för att sargen låter mycket (och slängs isär) och förstärks ytterligare av att Balrog ledarna skriker precis bredvid.



Samtidigt kan man ju undra vad killen försökte göra, varför skall han "köra över" en kille på mittplan med ryggen mot målet när man leder med 2mål......



5 minuter är för hårt men 2 minuter är för snällt.

2010-01-12 @ 00:12:41
Postat av: Koppen

Okii. Men då undrar jag varför man "BARA" tar en femma. Det var ju fler tacklingar mot sarg om man säger så. Håller med dig att 5 ibland kan vara hårt och 2 för snällt. Du säger att tacklingen förstärks av att en Balrogledare skriker. Håller med dig där. Kanske så vi ledare skall agera då. Eller?



Hur som helst. Jag söker känslan hos domarna. Har man friat efterslängar, hands, solklar straff mm i 55 minuter, så tycker jag inte att man ska gå in och peta sista fem.



Vet inte om du såg tvmatchen igår. Men där var det ju en del tacklingar både på planen och vid sarg. Ingen femma vad jag vet. Men det är möjligt att det kom nån i tredje då jag hade somnat.

2010-01-12 @ 08:28:30
Postat av: M

Med tanke på att ni hade ett av landets sämsta domarpar så är jag inte det minsta förvånad över att det blev en 5:a. Två killar som totalt saknar spelsinne och känsla.

2010-01-12 @ 08:35:50
Postat av: JohanN

Kan bara hålla med i det här fallet. Tycker det är en tvåa men absolut ingenting mer!

Tycker att man varje match ser liknande eller värre tacklingar mot sarg som endast renderar i en tvåa eller ingenting!



Jag tycker dock att man kan behålla femman som den är, det är trotsallt en del av spelet och spelar man bra BP skall man inte behöva släppa in mer än 2 mål på en femma.



Dock så måste domarna bli mycket mer konsekventa vad gäller fem-minutersutvisningen! Att som i det här fallet dömma en femma på något som andra domare knappt skulle tagit en tvåa för är skandal!

Man bör göra solklart när fem-minutersutvsining skall dömas. Mitt förslag är vid t ex matchstraff 2 & 3 samt vid farlig tackling (t ex tackling med huvudet in i sargen (alltså inte tackling vid eller över sargen utan när man tacklar så att spelaren riskerar t ex svåra nackskador), höfttacklingar (a la hockeystuk, riskerar alltid att kunna ge svåra skador)) samt även ev. några andra få situationer.

Tror ni förstår tanken, femmor skall endast utdelas vid ett fåtal situationer där mycket grovt regelbrott begått eller där man genomfört farligt spel som med stor sannolikhet kan medföra svåra skador. Och att domarna måste vara mycket bättre synkade om vad och vilka situationer som skall rendera i en femma.

2010-01-12 @ 10:35:02
Postat av: Martin Wolmhed

Hej!



Nu har jag inte sett själva händelsen som ni samtalar om och vill inte heller lägga någon värdering i synpunkterna kring denna. Däremot har jag god insikt i reglerna och dess framtid och när det gäller 5-minutersutvisningar så kommer reglerna vara oförändrad rent regelboksmässigt fram till sommaren 2014. Detta då kommande bok som gäller från 1/7-10 redan är klar i engelsk utgåva och fastställd av Internationella förbundet.

MVH

Wolmhed

2010-01-12 @ 11:47:45
Postat av: Koppen

Bra Johan. Mycket bra förslag.

Martin: 2014 alltså. Okej. Kommer det att gälla alla regler? Typ fotpass mm? Som jag fattar detta så kommer vi inte att kunna ändra en enda regel! Stämmer det?

2010-01-12 @ 14:17:37
Postat av: Ref.,...

Du har uppfattat det korrekt :(



Har vi tur kan vi få in nån ny tolkning då & då ;)

2010-01-12 @ 22:11:15
Postat av: Hur menar Koppen?

Koppen: Bortsett från enstaka stavfel innebär väl dina förslag 1 och 2 samma sak? Killen som får U5 sitter fem minuter oavsett, men blir det mål får hans lag lira med fullt manskap?



1. En tvåa (dvs laget får lira med 5 utespelare vid mål, men han som drog på sig utvisningen sitter 5 minuter).



3. Man får bara göra en kasse. Men spelaren sitter kvar fem minuter. Alltså 5 utespelare på planen efter mål.

2010-01-13 @ 11:38:27
Postat av: Hur menar Koppen?

Förslag 1 och 3 såklart!

2010-01-13 @ 11:39:04
Postat av: Koppen

Stavfel e det alltid här. Tänkte nog inte. Eller jag skrev upp det som andra föreslog efter matchen. Ja, dom E lika.

2010-01-13 @ 16:00:50
Postat av: Niklas Malmgren

Jag tycker solklart att 5 min ska finnas och då ska man vara 4 mot 5 i hela utvisningen.



För säg att ni körde över Micke Karlsson med 5 kvar han får kliva av och ni får bara 2 min... Det är inte rätt det heller. Eller?



Däremot måste det ju vara saker som ska rendera i en 5a och domarna måste vara samspelta där.



Men att ta bort den tycker jag är fel.



2010-01-14 @ 14:00:31
Postat av: Koppen

Micke vill man väl möta sista fem i en match. Då är han ju helt slut :).



Okii, fattar vad du menar Malmgren. En poäng helt klart.

2010-01-14 @ 15:19:27
Postat av: #55 Peter Holmberg (ex.ref)

Solklar 2a i mina ögon. Men för mig e det en gåta varför dom blåser av spelet. Balrog har ju en hyfsad fördel av bollen....!

Så min bedömning är att det skall vara en avvaktande 2:a

Sen vad det gäller regler hit å dit, så är det va det är. I mina ögon är det matchledarna på banan som måste utvecklas, få mer känsla för spelet över lag.

2010-01-18 @ 13:27:18
Postat av: Samuel G

Det var en tackling bakifrån, hårt spel mot sarg, vilket är en 5:a... i vissa fall blir resultatet av sådana tacklingar olika beroende av motspelarens storlek, balans i situationen m.m, m.m... Men faktum kvarstår att det är en medveten tackling mot sarg vilket ska beivras hårt! Hade det skett i början på 1:a perioden och ni haft hela matchen på er att jaga ikapp resultatmässigt så hade det aldrig varit något snack om det var en 5:a eller inte. Det är hur jag ser på saken iaf. F:ö en läsvärd blogg du har.

2010-01-21 @ 14:45:43
Postat av: Koppen

Tack Samuel.

Visste e det så. En femma i slutet av matchen är såklart jobbigare.

Ha det gott.

2010-02-07 @ 21:51:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback