Kasta skit eller klia varandra på ryggen?

                

 

Att rannsaka sig själv måste vara det svåraste som finns. Jag har jobbat med innebandyn på spelar och ledarnivå sedan 1986. Jag måste säga att jag har träffat väldigt många som har brunnit och fortfarande brinner för vår sport. Men om jag skulle räkna upp alla som jag har jobbat med som kan/kunde rannsaka sig själv så blir listan inte lika lång. Inom innebandyn så är det väldigt lätt att kasta skit på andra. Men kasta då skit på folk som är värda det. Inte på folk som redan ligger ner. Men det som jag ser som det viktigaste. Stå för vad ni säger. Och rannsaka er själva först.

 

 

Inför match (på svenskas sida) var en annan sak som jag kunde reta mig på. Det balade ur totalt. Det blev en ren kärleksförklaring till motståndarlagets tränare. Ett exempel: Nu skall vi ner till Helsingborg. Helsingborg är ett bra lag som leds utav en av dom bäste ledarna i Sverige. Sedan så kunde stycket enbart handla om motståndarlagets tränare. Hur det såg ut i det egna laget var det knappt någon som skrev om. Snacka om att klia varandra på ryggen. Där hade vi väldigt mycket att lära oss av ex ishockeyn.
 

  

Kontrakt skulle jag kunna skriva en hel uppsats om. Vad är det som gäller? Finns det någon annan sport där så många spelare tar en så kallad timeout mitt i säsongerna? Finns det någon annan sport där man inte ens får prata med andra spelare som inte har något kontrakt? Varför skall man betala för en spelare som inte har något kontakt? Spelarna är jävligt snabba att öppna käften om dom inte får allt som står i kontraktet. Men spelarna själva kan hoppa vissa saker som står i kontraktet. Jag undrar vad det var som gick fel på 80-talet. För det är faktiskt till stor del de yngre som inte kan följa reglerna.


 

Detta inträffade mig när jag satt ner med en junior som jag tyckte skulle pröva på lite div 1 Innebandy. Jag beskrev för personen att jag tyckte att killen var en stor talang, som borde ta chansen. Efter mycket nickande från vederbörande så kom vi äntligen fram till slut klämmen. Då säger den lilla junioren. Vad får jag då? Ja, du får en bra innebandyutbildning. Du kommer inte att ha några materialkostnader. Okej, men jag vill ha 10 000 också. Jag höll på att ramla av stolen. Men jag sa. Jaha, och vad har du uträttat på juniorbasis som säger att du är värd 10 000? Vet inte. Men jag vill ha det. Då tycker jag att vi avslutar detta. Kör du ett år till i juniorserien. Sade jag och reste mig upp och lämnade förhoppningsvis en rätt så stum liten skit.


 

Men det absolut roligaste tycker jag är när man skall värva spelare mitt i en säsong. Vi hörde av oss till en förening angående en spelare som på eget i initiativ hade tagit kontakt med oss. När vi sedan ringer föreningen så får vi reda på att killen inte har något kontrakt. Men att dom vägrar att släppa killen för att en person i deras förening har fostrat killen, och ställt upp så mycket för vederbörande (vad nu det hade med saken att göra). Men dom kunde tänka sig att släppa killen om två månader (då säsongen var slut) om killen skriver på ett nytt kontrakt med dom omgående.Till saken hör att killen bara är 18 år.

 
 

  

Vad jag heller inte fattar är att lag som hör av sig till andra föreningar skall få skit för det. Ta exempelvis Kim Nilsson på lilla Öland. En riktig talang. Killen kommer att gå långt. Men vad händer när föreningar tar kontakt och visar sitt intresse för talangen. Jo dom får en massa skit. Varför? Bör inte föreningen vara glada över att dom har fått fram en riktig talang. Vissa föreningar tror att dom kan gömma sina talanger. Varför inte bemöta lagen på detta viset. Tack för att ni har fått upp ögonen på Kim. Kim ingår nu i våran satsning mot eliten. Han har två år kvar på sitt kontrakt. Ni får gärna prata med Kim, för jag tror att killen växer ytterligare om han får veta att elitserieföreningar vet vem han är. Men vi kommer inte att släppa han mitt i säsongen. Vilket jag hoppas att ni respekterar. Om någon klubb bemöter den andra på ett proffsigt sätt så kan jag nästan lova att klubben inte tar kontakt med talangen (bakom eran rygg). Men kasta inte skit på en förening som inte är värd det.


 

Men jag har aldrig fattat att det skall vara så förbjudet att värva mitt i en säsong. En del lag (utanför Göteborg) har som policy att inte släppa spelare mitt i en säsong. Men dom kan själva ta in spelare mitt i en säsong. Varför inte titta på individen i fall från fall. För alla fall är väl relativt olika varandra.


 

Det är mycket snack om hur många omgångar det skall vara i elitserien. Vad ingen ens nämner är att div 1 segrarna måste kvala för att nå finrummet. Borde man inte rimligtvis gå upp om man vinner en serie? I tvåan så går segraren direkt upp. Tvåan får kvala. Så borde det vara från ettan till eliten. Endast ett lag åker ur direkt från eliten. Det tycker jag är lite klent. För dom fyra sista lagen är inte speciellt mycket bättre än topplagen i ettan. Och visst vill vi se att Innebandyn sprids ut lite i Sverige. För tillfället så tycker jag att det är alldeles för många stockholmslag. Men det är klart. Dom bästa lagen skall ju lira där. Så där får jag väl ge mig. Men dom skall inte ha en prenumeration bara för att systemet är för dåligt. Elitserien är ju för tillfället nästan stängd. Jag hoppas att det inom en snar framtid blir en eller två div 1 serier. Där minst två lag har chansen till uppflyttning varje säsong.

 

 


Kommentarer
Postat av: Lilla Öland

Är du insatt i turerna kring Kim Nilsson? Tror inte det. Eller jag menar - det märks att du inte är det. Pixbo, Warberg och AIK har varit korrekta och ärliga. Det kan man inte säga om Jönköping så jag tror inte du ska kasta ord hit och dit när du inte har fakta.

2006-10-27 @ 09:00:37
Postat av: Koppen

Tjena. Hade sagt till mig själv att jag inte skulle besvara anonyma inlägg. Men eftersom du är en figur från ön som gud glömde så okej. Vart i min text står det något om Jönköping? Snälla berätta för mig då om jag inte är insatt. Ha det gött på Öland

2006-10-27 @ 15:13:33
Postat av: Lilla Öland (Eftersom du döpte oss till det)

Vilken skit har något lag fått som kontaktat Kim? På någon gästbok kanske men det står väl knappast föreningen för, eller?

2006-10-28 @ 10:07:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback