Ska vi vara nöjda med ett silver?

Tankarna viner i knoppen. Tronskiftet kom som ett brev på posten. Kom inte och säg att ni inte var förvarnade. Filliol var förvarnad när Eder stegade fram i fotbolls VM 1982. Men vad skulle han göra åt Eders hästspark? Frågorna E många. Visst är det lätt att var efterklok. Men visst var vi förvarnade.


Vår trupp räkte inte till. En av frågorna som jag ställer mig är. Ska vi vara nöjda med ett silver? Med facit i handen ja. Jag tycker att vi börjar från början.


Uppladdningen:



Ska det verkligen behöva vara så att vår Kapten och vår vise kapten ska behöva sitta i möte efter möte och förhandla om ersättningar till spelarna? Svaret är nej. Mitt förslag är att antingen lagledaren eller kordinatorn ska göra dom sakerna. Man ska inte ta en massa energi av spelarna.


Medans Finland åkte till Spanien och laddade batterierna så åkte Sverige till Falun och torskade mot ett lag som inte finns...........
Varför spelar man en sån match? Landslaget hade inget att vinna. Men en massa att förlora. Tänk Er själva att förlora mot ett lag som inte finns. Där rök nog en hel del energi och självförtroende. Jag tror att en hel del av killarna fick sig en ordentlig törn. Nåt vi kan ta lärdom av?



Laget:


Klart att alla har sin egna åsikt om vilka som skulle ingå i laget. Jag själv deklarerade att åtta spelare inte borde ha fått en plats i truppen. Jag säger inte att jag hade rätt. Men att ställa över killar som Sundbom, Micke Karlsson är för mig en stor gåta. Ledningen sattsade på sina så kallade Rollspelare. Halllllllå. Boden, Johansson, Helgesson har inte tillsamans gjort lika många strutar som Sundbom har gjort i serien. Finnarnas forward var klart mycket bättre än Sveriges. Killen som ser ut att ha skrivit  "Herrana i hagen" lirade knappt nåt i finalen. Men han hängde tre kassar. Respekt.


Jag tänker inte hänga nån speciell spelare, men va fan gjorde Varbergskillarna? Alla utom Svensson satt på bänken när matchen höll på att avgöras. Kimmo på fel bänk. Emanuelsson, Sjögren, Andersson på rätt bänk. Men vart tog vinnarskallarna vägen?


Gillek var bra mot Blåbären. Mot jordgubbarna kom han inte långt.


Jag tycker att Sverige hade tur som tog sig till finalen. Man vann med uddamålet mot Tjeckien. Man var enbart ett skott från att missa finalen. Vi vann ju semi i sudden. Så visst kunde detta VM ha slutat i helt missär.


Visst njöt man när Sverige gjorde sex raka kassar. Lika mycket grämde jag mig när Finnarna avgjorde.


Nästa gång vill jag att ledningen tar ut tre bra femmor. Tre femmor som kan gå in och leverera. Inte två femmor och en massa rollspelare. Nej tre femmor plus två bra målvakter. Sen kan man ha tre rollspelare som kan gå in på vilken plats i laget som helst. Då vet alla sin roll från början. Nu blev det för mycket gott och blandat. Man visste inte vilken bit man skulle stoppa i munnen först.


En del säger att det här var bra för sporten. Varför undrar jag? Visst är det kul att VM nu inte är en ren transportsträka fram till finalen. Men bra för sporten att Sverige förlorade vet i fan.


Kul att man kunde se nästan alla matcherna på nätet. Nu kunde man leka förbundskapten hemma i soffan. Nice.


Största skrällarna var när Kranberg tog sina utvisningar. Kom inte och säg att ni inte var förvarnade.



Nåja, detta var ju bara ett VM. Nu får vi ta nya tag. Hoppas att Göransson fortsätter. Jag tycker faktiskt att han är rätt man för Blågult.


Jihde avslutade på bästa sättet. Bäst när det gäller. Gott 27:an.



Mika Kohonen var värd ett guld. Hade Mika varit Svensk så är jag säker på att flera hade haft han som nr 1 i Världen.


Fingrarna sprattlar på bordet. Inte så konstigt när man har jobbat i 13 timmar. Så ursäkta om texten var konstig. Får återkomma en annan dag.




Kommentarer
Postat av: Cecilia Kohonen

Ett väldigt bra inlägg med bra nyanser. Jag läser ofta din blogg med stor behållning, detta inlägg gled rakt in överst på topplistan, tack!



Finland vann och gjorde det tack vare sina toppspelare som jag ser det.

2008-12-16 @ 11:25:46
Postat av: Koppen

Tack Cecilia. Hälsa maken och gratta. Be han om ursäkt för min stavning på efternamnet. Ska ändra det.



Han E en stor idrottsman.

2008-12-16 @ 11:41:53
Postat av: Jonas

Ett problem med den svenska landslaget är väl att så många alltid tackar nej mellanår och även VM-år. De får helt enkelt för få chanser att spela ihop sig.

2008-12-16 @ 12:23:43
Postat av: Koppen

Vaket Jonas.

2008-12-16 @ 15:24:48
Postat av: Niklas Malmgren

Som jag sagt förut, plocka ut TVÅ landslag några gånger per år och kör lite internmatcher...



För att hålla landslag och landslagsaktuella spelare igång.



Postat av: Soppa

Hej Koppen!

Välkommen hem, hoppas att vi kan träffas.



Vad gör den svenska backen vid avgörande målet?

Hans uppgift är väl att ta ev. passning och låta målvakten ta ev.skott, det var väl inte VM i tjurrusning eller?



/Soppa

2008-12-17 @ 23:27:21
Postat av: Tony

I love Koppen

2008-12-21 @ 12:18:17
Postat av: Koppen

Tack Tony. Du känner ingen tjej som tycker likadant?

2008-12-21 @ 22:25:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback