Vad är Fairplay?

Fairplay. Vad betyder ordet? Någon som vet. Här har vi en som vet. Läs och begrunda alstret innan ni fortsätter läsa resterande blogg.

   

Kul med ledare som bryr sig. Kul med ledare som vill vara ett föredöme. Kul med ledare som vill lära sina adepter taktik. Kul med ledare som framför allt vill föra våran sport framåt.
 

 

MEN VARFÖR MÅSTE MAN ALLTID KASTA SKIT PÅ NÅGON FÖR ATT FÖRA VÅR SPORT FRAMÅT?


 

Blev riktigt sur när jag läste Michael Svenssons krönika. Varför skriver han som han gör?

Vad vill han säga, mer än att Göteborg inte ville spela anfallsinnebandy sista fem minuterna i en gruppspelsmatch.


 

Jag tycker inte att något lag skall be någon annan om ursäkt om man vinner. Eller måste man alltid vinna snyggt? Klart att jag förespråkar fairplay. Men i detta fallet så handlar det om taktik. Detta mina vänner är ju precis vad hockeylandslaget gjorde i OS. Man la sig till och med i en match. Sen så fick man en lättare kvartsfinal. Man gick sedermera till final och vann OS-guld.
 

 

I Sverige så hyllades dom på gator och på torg. Bengt-Åke och hans manskap var kungar.
 

 

Någon som kommer ihåg det?


 

Om man nu skall beskylla Göteborgsstadslag för fusk så kan jag på två röda göra en lista över många fuskare.


 

Fornudden vann SM-guld på att gnetspela. FUSKISAR?

Pixbo höll bollen i två minuter mot Caperio. FUSKISAR?

Polvari-Bengtsson vände ett frislag som resulterade i Pixbos segermål. FUSKISAR?


 

Nej detta blir bara löjligt.


 

Kom sen inte och jämför detta med matchen 1982 mellan Väst Tyskland och Österrike. Jag har varit på fotbollsWM. Kan berätta att det spektaklet är lite större än Stadslags SM. Plus att efter skandalmatchen 1982 så var det tre lag som var förlorare. V-Tyskland, Österrike och Algeriet.
 

 

Hur kan Västmanland klara sig från en massa skit? Fattar ingenting.


 

Sen så finns det ju något som heter skriva i egen sak.


 

Vad är egentligen fairplay?


Jag skall ge er ett exempel så får ni avgöra om det har med fairplay att göra.


En ledare ringde runt till sina kollegor och ville få dom att skriva på en lista. Listan gick ut på att man skulle få ett domarpar avstängda, för att han tyckte att dom var för dåliga.


 

Är det Fairplay?


 

Grattis Västmanland till guldet. Smart av Er att inte gå bort er i sista gruppspelsmatchen. Tack vare de blev det guld.


Kommentarer
Postat av: Ref:

"Magiskt koppen magiskt" Du e som bäst när du är irreterad. Det bästa jag läst av dig någonsin.

2007-04-02 @ 21:45:54
Postat av: Majjen

Vill dessutom ifrågasätta att man på innebandynytt sågar 17-åringar vid fotknölarna...

2007-04-02 @ 22:24:37
Postat av: Coch Conan

Hmm...är inte du från Göteborg,klart du stödjer dem då!! Jag var på SM, är från GBG och skäms på mitt distrikts vägnar!

2007-04-02 @ 22:34:45
Postat av: Majjen

Jag stödjer inte att man offentligt sågar 17-åringar. Har ingen uppfattning om något annat eftersom jag inte var där. Men vanligtvis håller jag med Koppen...

2007-04-02 @ 23:01:50
Postat av: A/P

Stäng av bara ;-)

2007-04-02 @ 23:16:44
Postat av: Göteborg agerade osmart

Om Göteborg spelade fair eller inte låter jag vara osagt men en annan grej förvånade mig:
Jag är förvånad över att inte Göteborg ville förlora matchen! För då hade man fått en lättare resa till finalen. För tvåan i samma grupp som Göteborg Västmanland fick en väldigt lätt resa till finalen, efter 6-1 och 6-1. Göteborgarna fick slita i sina kvarts- och semifinaler, 8-4 och 4-3. Dessutom fick man Stockholm i semin. Hade jag vart coach för Göteborgslaget så hade jag velat förlora mot Västmanland och på så sätt sluppit "favoriterna och giganterna" Stockholm. Ändå lite klantigt av Göteborgarna att backa hem och invänta slutsignal. Västmanland tackade för det och vann SM-Guld. Klantigt av Göteborg. De hade möjligthet att skicka hem vinnarna redan i gruppspelet men gjorde inte det.

2007-04-03 @ 01:17:48
Postat av: Ref:

Koppen:

Det som gör detta ännu roligare är ju när man ser vem som var tränare för Västergötland som nu blev drabbade utav detta. Gissa vem!!!!! MICHAEL SVENSSON............................................´Det är inte jätte lätt att ta den gubben på allvar. :)

2007-04-03 @ 07:42:31
Postat av: Alex

Om den där läkaren hade vetat att matchen ska sluta på det viset...Hade han fixat till knät då?

2007-04-03 @ 08:02:50
Postat av: Nicke Halmstad


Det är alltid jobbigt att bli utsatt för taktiskt spel...

Frågan är om någon av oss andra skulle chansa att vinna med risk att åka ut ellersom vissa tycker.. se till att förlora för att få lättare våg till finalen... Snälla.. Hela diskusionen är mot osportsligt beteende och du föreslår detta...

Nu till en fråga: Koppen comeback ??? Väntar på var hur när ???

2007-04-03 @ 08:38:42
Postat av: Koppen

Nicke: Ok jag skrev om min comeback. Men kolla in vilket datum jag skrev det.

Bra debatt.

2007-04-03 @ 09:05:31
Postat av: Papas Bar

Är det "fair-play" att vara krönikör och skriva om matcher där man själv är inblandad, vinklade till sin egen fördel utan att opponenten får komma till tals? I alla andra medier så betraktas detta som subjektiva åsikter och får ej publiceras om det publicistiska materialet får stå oemotsagt. Vid anmälan hade detta föranlett en granskning av P.O.

Dessutom så måste det väl betraktas som varje ledares absoluta ansvar att göra ALLT som står till ledarens förfogande - för att ta ett lag så långt i en turnering som möjligt. Förutsatt att man håller sig till tävlingsreglemetet.

Håller för en gångs skull med Koppen - Vem hade, i efterhand, något negativt att säga om Bengt-Åke Gustavssons taktiska genomförande av senaste OS-turneringen?

2007-04-03 @ 09:59:23
Postat av: Runnestig

Helt rätt koppen! håller med till 100%. alla som är eller har varit inblandade i elitidrott där målet är att vinna (stadslags SM) vet att det inte är frågan om fusk, det är bara en sak som räknas, 3 poäng. Förstår inte det resonemanget alls faktiskt. Har man satt sig i den situationen att man är beroende av någon annans resultat så ska man bara vara glad om det går ens väg. inte annars. Peter

Postat av: Micke

Jag kompar Runnestig, man borde ha plockat mer poäng i dessa två matcher

Västergötland - Göteborg 4-5
Västergötland - Västmanland 3-3

istället för att gnälla på resultatet (eller spelet) i 4-4 matchen mellan Göteborg och Västmanland.

Som man spelar går man vidare (eller inte...)

2007-04-03 @ 11:39:05
URL: http://lniemist.livejournal.com
Postat av: Tichonov

Vi gnällde inte när Västerås inte gjorde sitt jobb och vann mot Vänersborg och våra damer skickades ner till förskingringen i tvåan... D v s man skall göra sitt eget jobb.

2007-04-03 @ 11:47:26
Postat av: A-J Morris

Alla som någon gång har träffat och pratat med Micke Svensson vet att han går under smeknamnet "Mytto-Micke". En lika sanslös skitsnackare får man leta långt in i gruvan efter. Som vanligt, sanslöst bra skrivit Koppen!

2007-04-03 @ 11:54:11
Postat av: Persson

Har läst Svensons text men tycker att det framhålls också att Göteborg faktiskt grattuleras till sin medalj. Att sedan krönikören tar en sak jag anser också vara fel är en annan sak. Men vill man bara se det negativa kastar man skit tillbaka. Bra att någon tar upp det som hände. Men grattis Göteborg till silver och ursäkta Västergötland till det osportsliga!

2007-04-03 @ 12:13:12
Postat av: En på plats

Släpp detta nu! GBG spelar för GBG ! Inga andra!
Det som var bedrövligt att se och höra i Sundsvall var den systematiska mobbning som förekom mot flera av GBGs spelare,,,snyggt gjort västergötland (eller inte).
VÄSTERGÖTLAND SKALL INTE KOMMA OCH GNÄLLA OM "OSPORTSLIGT".

2007-04-03 @ 12:55:59
Postat av: innebandy enligt mig

hej koppen
Här är det debatt...
håller låg profil *ler*, har noll koll
Du, jag ville bara säga HEJ , ser fram emot fler inlägg
Hur är det med Zlatan?
Trist det där med klubborna och 12 isarna... vänta bara till Zlatan blir större... Man slutar aldrig att förvånas över vad de kan hitta på
See you

2007-04-03 @ 14:52:39
URL: http://innebandyenligtmig.blogg.se/
Postat av: En som också var på plats

Håller med om att det var tråkigt med busvisslingarna mot Göteborg, men jag kan också ha förståelse när man ser vad som inträffade sista matchens sista 8 (!!) minuter. Trist, men man måste lära sig att sådan kan idrott vara ibland så släpp det nu , både Göteborg och Västergötland.

2007-04-03 @ 15:21:38
Postat av: Nicke Halmstad

Till Koppen:

Ber om ursäkt att jag är så j-a dum...

ha ha ha

2007-04-03 @ 15:28:13
Postat av: Till Koppen

Milan eller bayern ikväll?

2007-04-03 @ 18:31:24
Postat av: Koppen

Milan så klart. Jag har aldrig hejat på ett tysktlag.

2007-04-03 @ 18:45:09
Postat av: sm vinnare

kan någon förklara varför ni bara busvissalade åt en back i gbg hela tiden?

2007-04-03 @ 20:43:52
Postat av: Svar

Avundsjuk på hans bollskicklighet?

2007-04-03 @ 21:35:26
Postat av: Oscar Skogsén, coach GBG distriktslag HJ17

Måste säga att det är skoj att se diskussionen kring vår taktisk osv.. alltid skoj när det blir lite snack:) Gillar inte heller att mina spelare blir sågade, men det är alltid lätt att "tracka" ner på bättre lag:) Speciellt när man inte är objektiv:) Jag anser att laget är så bra så vi kan vinna mot alla, är inte mer eller mindre nervös över att möta olika lag i slutspel,kommer aldrig vara det. Vi spelade för att vinna gruppen och få lira på gummi i kvarten...sen är det en annan fråga varför V.norrlandsförbund ändrade i spelschemat precis innan kvartsfinalen och la den i deras hemmahall med parkett.
Sjysst? nej! men vi fick bara mer tändning av det.. sen hjälpte publikens buande till att vi insåg hur mkt vi skulle ÄLSKA att vinna matchen.
I finalen kom vi aldrig upp till normal standard,kändes som vi låg på 70% hela tiden, kanske pga en för tuff semi..vem vet. Jag måste bara säga att jag är GRYMT STOLT över laget, många unika underbara spelare! Sen vill jag även tacka för stödet från i alla fall några delar av publiken:) och även från denna bloggen!
Soliga SM-SILVER hälsningar från GBG
Oscar

2007-04-04 @ 09:03:47
Postat av: Koppen

Gött Oscar. Vi är också grymt stolta över det ni presterade.

"Låt inte dom jävlarna ta dig"

2007-04-04 @ 09:13:10
Postat av: Till Oscar

Ni borde ha kommit tvåa i gruppen. Så hade ni fått en lättare väg till semin. Sveriges gjorde så i OS-Hockeyn och det borde ni också ha gjort. Men man lär sig av sina misstag. Lycka till med din fortsatt tränarekarriär. Vilket lag ska du träna nästa säsong?

2007-04-04 @ 10:41:11
Postat av: Oscar

Intressant åsikt, har hört den från andra, är inte säker på att jag håller med bara. Säkert en diskussion som kommer komma upp då och då:)

Har inget lag att träna till nästa säsong, har inte ens börjat fundera på det..Kanske kommer upp nått intressant, vem vet, alltid skoj att vara tränare. Ska däremot spela, försöka skjuta upp Ekens A-lag till div 3:)
Tack för ditt lycka till, lycka till du med:)

2007-04-04 @ 11:50:54
Postat av: Mackan

Det Gbg gjorde var pinsamt, jag tycker att man som spelare och ledare har ett ansvar att alltid göra sitt bästa.

Om det jag såg på plan de sista 5 minuterna var väldigt ointressant, bara massa bollande mellan gbgs backar, så var det som skedde på läktaren desto roligare. Ett flertal personer reser sig upp, från att ha suttit bakom gbgs bås, och ställer sig på andra sidan vid västergötlands ledare. En gest om vad deras sympatier låg?

Sedan vet inte jag hur bra västergötland var de andra matcherna då jag bara kunnat få reda på att de åkte på förlust med 5-4 efter ett segermål med 20 sek kvar mot gbg och 3-3 med ett stort övertag i skottstatistik mot västmanland. Där åkte förmodligen Västergötland ur Distrikts-SM, inte under göteborg-västmanland. Dock vägrar jag försvara Göteborgs beteende!

Jag kollade även på kvartsfinalen Västernorrland-Göteborg. Många kompisar i laget och visst trodde jag och många andra at västernorrland skulle gå långt. Jag och mina kompisar gjorde vad vi kunde för att störa deras bäste spelare Fredrik persson, det var inte västergötland som buade ut honom som någon skrev längre upp, men tyvärr räckte det inte. Jag är väl säkert färgad i denna frågan men tycker inte Gbg var speciellt bra och tror Västernorrland hade vunnit om inte Gbg haft Kumala i målet. Västernorrlands målvakt hade kanske inte sin bästa dag heller, men han hade svåra lägen och var allt som oftast skymd av göteborgsspelare.

Jag lyckades också snappa upp att mannen som var där för herrarna U-19:s räkning såg det som mycket dåligt gjort av Göteborg medan damernas motsvarige såg det som helt rätt gjort av densamme. Dock inga säkra källor utan bara rykten jag snappade upp under kvartsfinalen

Till Koppen:
Var du ens där och såg matchen? Västmanland får ingen skit för de hade ju åkt ut om de släppt in ett mål, Göteborg var klara och spelade för äran. En ära de inte stod upp för enligt Västergötland
1. Göteborg 3 matcher 9 poäng
2. Västergötland 4 matcher 7 poäng
3. Västmanland 3 matcher 7 poäng
"Hur kan Västmanland klara sig från en massa skit? Fattar ingenting."
Om du fortfarande inte fattar någonting så är det sista gången jag läser din blogg för då blir allting väldigt tydligt att du skrivit om någonting du inte kan.

Tack för mig!
Markus Karhola, en som såg alla matcher i Sundsvalls sporthall

2007-04-04 @ 11:58:29
Postat av: Koppen

Dear Markus Karhola. Du skriver att du har hört saker på ryktesvägar. Alltså inga säkra källor.
En källa som jag har i U 19 landslaget hävdar att ingen av dom ens har nämt något negativt om Göteborg. Vem som har bäst källa tänker jag inte gå in på.
Nej, jag var inte där.
Men jag gillar inte när såkallade ledare får skriva på en av landets störsts site och beklaga sig.
För övrigt så får läsarna här göra egna bedömningar om jag kan något.
Vet inte om jag kommer att kunna sova om du slutar att läsa denna sida:).
Så Markus, fortsätt du att bua ut 17åringar och var lika mogen som en gröntomat.

2007-04-04 @ 12:39:09
Postat av: Hmmm

Var inte den där ledaren som ringde runt till alla lag i div 1 södra och vill få bort ett domarpar under säsongen den där Mr FAIR PLAY MICKE SVENSSON?

2007-04-04 @ 12:57:41
Postat av: Nicke Halmstad


Nu börjar jag bli riktigt trött på alla som kritiserar Göteborg...

Sitter själv i Hallands hjärta och vet att Halland åkte ur samma grupp...

Men alla som klagar har på något sätt blivit drabbade... Tyvärr skulle ni själva göra exakt samma sak om ni var i samma possition... Tyvärr behöver inte ni nu försvara ert beteende... Jävligt lätt att bara kritisera...

Göteborg hadde ett mål och en plan.. Målet Vinna SM.. Plan att få spela på gummimatta.. Motståndet spelade ingen roll...

En stor eloge till Göteborg och grattis till Silvret...

Innan ni kritiserar .. Hur skulle ni själva handlat i samma sittuation... Helgon eller Tränare/Spelare

2007-04-04 @ 13:37:18
Postat av: Anonym

Till Hmmmmm

Rätt.

2007-04-04 @ 13:37:18
Postat av: Klas Eriksson, Sundsvall (förälder)

Att bua ut 17 åringar är nog det SÄMSTA jag någonsin har hört!! Ni som gjorde det borde skämmas, förmodligen är alla ni personer av negativa åsikter bara omogna och VÄLDIGT avundsjuka på GBGs spelare. Jag e från Vnorrland och jag anser att GBG förmodligen hade det bästa laget i turneringen. Absolut grym lagkänsla och spelare som agerar som proffs! Vadå om inte Kulmala hade stått? Han är väl en del av laget? Ja lova att GBGs målvakts reserver är nog så bra som Kulmala, vad sägs om Jurkiewicz i Pixbo eller Jonas i marstrand...Sen kan jag inte mer säga än att det hade vart roligare om Vnorrland gått vidare, men eftersom ja e där ifrån så är det klart ja tycker så. Trots detta är ja en god förlorare, till skillnad från andra. Jag fokuserade på att HEJA på mitt lag under kvartsfinalen, andra fokuserade på att bua. Om alla hade hejat istället, tänk så bra det kunnat gå.

2007-04-04 @ 13:37:42
Postat av: Klas (igen)

Bör nämnas att jag inte är helt opartisk, bor i GBG och känner tränarna för GBG(jobbar på samma ställe som en av de). Så därför är klart GBG är lag nr 2 för mig, lite konstiga känslor när lagen skulle mötas. Sin son i ena, och vänner i andra. Fast en gång N:länning alltid N:länning.

Oavsett detta hade jag inte tänkt annorlunda om det varit nått annat distrikt i samma situation som göteborg. ha det.

2007-04-04 @ 13:55:00
Postat av: Koppen

Gött Klas.

Glad Påsk.

2007-04-04 @ 14:06:48
Postat av: Göteborgaren

Man skäms lite över att vara Göteborgare. Först skämde Älvstrandens juniorlag ut sig genom att vägra möta Standstad i j-allsvenskans åttondel och nu det här. Men när rädslan över att förlora blir större än den att vinna så blir det på här sättet. Jag sätter en hundring på att Göteborg var mer rädda för Västergötland än Västmanland. Annars hade man la slagit ut Västamanland, eller hur? Det verkar ju som att man ville vinna gruppen, man var la rädd för att komma tvåa i gruppen. Framförallt så var man rädd för parketten enligt coach Oscar!
Tacka vet jag Sveriges bästa herrlag PIXBO WALLENSTAM IBK! Där finns det inget lag som straffar oss! I det läget är man stolt! Sedan får alla 08or och Warbergare säga vad de vill, men vi är bäst när det gäller! Forza Pixbo!!!
Koppen: När kommer nästa text? Din sida håller ju på att gå om innebandymagazinet i populäritet om du fortsätter att leverera sådana här bra texter. Får man börja jobba för dej? :)
Koppen: Vad säger du om Bayerns sena kvittering igår? Undra om tiden var slut när målet gick in... Hur går det i returen nu när Gilardino är avstängd?

2007-04-04 @ 14:32:10
Postat av: Koppen

Hallå Göteborgaren.

Klart att du får jobba hos mig.

Skicka ett mail till
[email protected]
så gör vi upp lönen.

Tyvärr så somnade jag i havtid igår. Men jag hoppas att Milan tar returen.

2007-04-04 @ 14:39:38
Postat av: Jaa

Vadå rädd? Nu e du nog skyldig nån en hundralapp:) Tror ingen är "rädd" för parkett, eller för nått lag Vad f ska parketten göra? Äta upp dig eller? Men jag förstår att man gärna undviker ett sådant underlag, halt och hårt... Rädsla har jag iaf aldrig upplevt i nån match. Haha, ganska roligt inlägg faktiskt.

2007-04-04 @ 14:59:20
Postat av: Mackan

Min källa är ett gäng föräldrar från östergötland som satt och diskuterade, ingen säker sådan men jag har likväl rätten att kalla det källa.

Jag är inte mer än människa, en 15 årig sådan som såg det som en kul grej att försöka håna deras bäste spelare lite. Mig veterligen tyckte han nog snarare det var kul att döma av artikeln på ibmagazinet.se. Det verkar vara en skön kille men jag ville se mina kompisar gå vidare och om det hade hjälpt dem så hade jag kunnat bua hela matchen. Att du sedan tycker att det lägger mig på samma nivå som en grön tomat får stå för dig och ger mig ytterligare en anledning att inte läsa din felfria blogg. Kul att veta att du är påläst och grattis till din otroligt säkra källa!
MVH/
Markus Karhola

2007-04-04 @ 15:17:26
Postat av: Ref:

Koppen for president

2007-04-04 @ 15:27:11
Postat av: Roggan

Majjen for vice president!

2007-04-04 @ 16:48:36
Postat av: Mattias Fohrman

Personligen anser jag att man alltid ska spela för att vinna. Men så är frågan vad är viktigast, att vinna en viss match eller att vinna gruppen? Visst man hade vunnit gruppen vid seger med men varför riskera något i slutet som man inte behöver? När matchen spelades var det ju inte heller klart vilket lag man skulle få möta i en ev kvart (spelades samtidigt) så varför då riskera att få möta en grupp etta istället för en grupp två. Hade jag varit i exakt samma situation hade jag gjort samma sak baka hem och bevaka det hela. Och varför får inte Västmanland någon skit för att dom inte pressa på för att vinna gruppen?
Försätter man sig i en situation där man e beroende av andra resultat får man faktiskt skylla sig själv. Det är ju inte på den matchen de missar slutspelet utan på deras egna matcher där man inte tar tillräckligt med poäng.

2007-04-04 @ 17:24:57
Postat av: Koppen

Markus: Jag förstår dig. Jag skulle själv inte läsa den här skiten.

Glad Påsk på dig.

Vi ses snart igen....

2007-04-04 @ 18:56:39
Postat av: .....

du fohrman.. om du lira i västmanland och kl stog på 15 i tredje perioden och resultatet var 4-4 och du behövde 1 poäng för att gå vidare, hade du pressat på eller låtit gbg rulla på som de gjorde då?

2007-04-04 @ 19:26:21
Postat av: Björn

Oscar Skogsén, jag ska inte säga att jag vet till 100% att det är såhär - bara vad jag hört, men anledningen till att matchen flyttades till parkett är denna. Arrangörsdistriktet har fördelen att få spela på största arenan möjligast under slutspelet, även om det så krävs en matchflytt. Under distrikts sm i västmanland blev västmanland placerade i en mindre hall och ett hundratal blev tvugna att vända i entren för att det var fullsatt. Man flyttar nu till större arena för att undvika detta - om möjligt. Hoppas jag inte ljuger för mycket nu (:

2007-04-04 @ 20:21:43
Postat av: freppe

Vad jag minns så var det ett em där italien inte gick vidare om sverige och danmark spelade 2-2? Osportsligt Sverige!

2007-04-04 @ 22:52:33
Postat av: Oscar

Jag tror det du säger kan stämma.
Ha det.

2007-04-05 @ 08:14:57
Postat av: Mattias Fohrman

..... Naturligtvis hade jag inet pressat på, västmanland hade ju mer på att förlora på att få en kontring på sig (då hade man antagligen missat slutspelet). Samam sak med gbg de riskera sin grpp seger och (i teorin iallafall) en enklare väg (vilket det tydligen inte va sedan men det är en annan sak). Så rent taktiskt gjorde väl båda lagen rätt, sedan kan man ju diskuttera hur fair det e för 3:e part, men det var ju inte på denna matchen de missa slutspelet dte var ju på sina egna matcher man missade det.
Men poängen var, västmanland spelade ju även de lika taktiskt (även om de inte kunde påverka 3:e parts chanser mer än om man valde att förlora).

2007-04-05 @ 20:53:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback