Första Guldet.

Om man gillar korta Blogginlägg så kan man skita i att läsa detta. För nu bubblar det inombords. Tänkte skriva av mig lite idag.




# Att ha en ryggsäck full med minnen är alltid roligt. Tänkte fortsätta att dela med mig lite av den varan. Året var 1987. Vi (Ladugårdsskogen) skulle åka iväg på vår första cup. Vi valde Hölö Cupen. Vi hamnade i samma grupp som Haninge, Tomasgården, Mora, alltså enbart klassiska lag. Våra tränare Tommy Westholm och Peter Ekberg försökte att sprida harmoni i laget. Vilket dom gjorde på två helt olika sätt. Återkommer till det lite senare.




Gruppspelet gick kanonbra. Först så besegrade vi Mora. Sedan så tog vi Tomasgården av bara farten. Så när vi ställdes öga mot öga med Haninge så var redan båda lagen klara för semifinal. Tommy varnade oss före matchen för en kille vars namn är Jonathan Kronstrand. Marcus Karlsson fick uppgiften att plocka bort han. Själv skulle jag plocka bort en kille som dom kallade Chippen (Ronnie Ljunglöf tror jag gossen heter).  Matchen slutade 5-4 till oss. Men då hade vi en hel del tur.




Nästa samling var på Hotellet i Södertälje. Där förklarade Tommy hur för oss hur viktigt det var med en natts bra sömn. Vi var väl inte direkt alla som tog Tommys ord på allvar. Men det var ett bra försök av vår överledare. Jag delade rum med Alexander Axèn och Marcus Karlsson. (gjorde senare 20 landskamper) Vi var stommen i laget. Macke hade lika mycket speltid som Niklas Lidström brukar ha i Detroit. Jag och Alex stod nog för 80 % av lagets poäng.



Hur som helst. Vår andre ledare Peter Ekberg tyckte att vi var väl värda var sitt 6-pack självförtroende. Lilleror Ekberg (Mattias) slurpade i sig rätt så bra. Innan vi intog Tomasgårdensrum och lirade kort halva natten.  Klockan 04.00 så ringer telefonen på vårat rum. I andra änden är det en Västeråslirare som undrar var Mattias bor. Jag svara att vi kommer ner och hämtar han. Sedan så väcker jag Macke och förklarade att han som kapten borde samla upp resterna av laget. Macke tittade lite grinigt på mig innan han drog.




Kommer inte ihåg vilka vi slog ut i semin. Minns bara att vi var rejält trötta efter matchen. I finalen väntade hemmalaget Hölö på oss. Ledda av legenden Torbjörn Jonsson. Tobbe fick se sitt lag få rejält med pisk. Vi krossade Hölö. Vill minnas att vi vann matchen med minst 4 bollar. Nu hade vi satt Ladugårdsskogen på Innebandykartan.
 



Så här i efterhand så fattar man att vi hade ett riktigt bra juniorlag. Trots att det bara var jag Macke och Alec som hade åldern inne. Resten av gänget var några år yngre än oss. Killar som Larz Andersson, Jesper Nordqvist, Tomas Pettersson, Mikael Ring, Torbjörn Andersson, spelade tillslut i högsta serien. Antingen med KFUM Örebro eller Ladugårdsskogen. Fyra av oss har SM-medaljer.
 



På alla cuper vi sedan åkte på så var det endast två lag som slog oss. Nämligen Balrog och Hammarö. Balrog hade ju som sagt några rätt så vassa killar på den tiden. Hammarö tog oss i finalen i Dumleslaget. Vi torskade med 4-2. En viss Jonas Höglund baljade tre gånger på oss.



Gud vad jag saknar dessa juniorcuper, och grabbarna i Örebros rikaste juniorgäng.


Kommentarer
Postat av: I i ume

Oj och pust vad långt du skriver, sånt gillas inte
*ironisk*
Kul läsning, låt det bubbla.
Gott slut på 2007, höres 2008

Postat av: Mona

Kul med långa blogginlägg, jag brukar själv vara dålig på sådana är jag rädd.

2007-12-30 @ 11:05:44
URL: http://monaspusselbit.blogg.se
Postat av: András Cz.

Utan att vara partisk.

Fin layout.

2007-12-30 @ 16:29:42
Postat av: Niklas Malmgren

Hm, innebandyn blev aldrig lika rolig som den var under junior tiden...

2008-01-02 @ 11:16:32
Postat av: Tommy

Kul att du skriver om gamla Ladugården,det var tider det.Innebandy var på den tiden lirarnas sport,nu?
Du och Alec var outstanding då som nu.Kommer du ihåg vem som spelade center i din kjedja?Jag vet!
Jag har för mig att det blev bråk i en match?
Ni var underbart gäng och klart bäst i sverige som juniorer på den tiden.
Jag hoppas att vi kan dra ihop detta gäng någongång.
Saknar dig grabben!!!!

2008-01-02 @ 21:45:06
Postat av: Koppen

Klart att jag vet vem som var center. Mikael Rångeby. Han fick göra skitjobbet när vi stod på sniken.

Sköt om dig.

2008-01-04 @ 10:47:59
Postat av: J.Nordqvist

Hallå där Koppen, det var jävligt länge sedan.

Nu har jag hittat hit. Kul att du skriver om vårat gamla fina j-lag i LIBK, vissa sköna minnen dyker upp fast det va så länge sedan.

Har några minnen av Hölö-cupen kvar i hjärnbarken,tror jag.Var det inte nån i laget som låg o pressade i solariet en ganska lång tid just före match? Kan ha varit Timmy lr Kotten.

Angående semifinalen e jag ganska säker på att vi slog Vallentuna och bråket i finalen kommer jag ihåg. Har för mig att Mattias Rångeby var inblandad o ev Kniven,han kunde ju bli ganska arg. Spelade du med Michael R i din kedja ? Var han med? Var det inte Mattias? Nåja, kul var det i alla fall. Dumleslaget har jag inget minne av alls,trist.



Vore ju kul att ses nån gång, senast var nog när du var hemma i Öret o vi lirade nån match med gamla Lagårn mot KFUM uppe i Adolfsbergsskolan. Har inte slängt på mig skydden sen dess tror jag.

Ha det fint. Mvh Jesper.



2008-10-15 @ 12:37:51
Postat av: Mikailgry

Very Grateful for your effort helping our industry in times when induviduals need to stay up with larger competitors. Thank You!!

2010-05-11 @ 11:02:03
URL: http://mikailgry.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback