Rätt eller fel?

Det är debatt i Göteborg. En div 2 match har startat ett riktigt ordkrig.


En nätsajt har först lagt upp en krönika och sedan tagit bort den. Varför? En sajt ska väll vara neutral.
 

Jag har läst krönikan. Klas Perssons ord kommer direkt ifrån hjärtat.


Vad som är rätt eller fel låter jag Er själva avgöra.


Jag tycker att ni ska läsa den och begrunda texten. För jag bjuder Er på krönikan.







Jag har inte längre någon moderförening



Till att börja med vill jag poängtera två saker.

För det första, Pixbo/Wallenstam bröt inte mot några regler när föreningen besegrade Partille med 7-3 i div2 damer 24/10, de utnyttjade bara reglerna maximalt och på ett sätt de aldrig var avsedda för när de skrevs.

För det andra, spelarna i Pixbo/Wallenstam IBF´s unga lag i div2 är det roligaste som hänt daminnebandyn i Göteborg på många år.



En dryg timma efter söndagens elitseriematch mot Boden spelar farmarlaget match mot Stenungsund i div2. Under tiden de duktiga div2 tjejer värmer upp skrivs 6 (sex) spelare från elitserielaget över till div2 laget. Det hela är planerat så att om elitseriespelarna skrivs över innan div2 matchen startar så står de över söndag kvällens match mot Stenungssund och är klara för spel i div2 på onsdag då det är seriefinal mot Partille.

Pixbo/Wallenstam förstärkte dessutom med en ledare, Martin Ström, från elitserielaget. De 6 (sex) spelare som flyttades ner är inga bänklirare utan har matchats flitigt i inledningen av elitserien. 3 av spelarna har spelat landskamper och 1 tog VM-guld i våras. Jag väljer med hänsyn till dessa spelare att här lämna dem utan namn.



Pixbo/Wallenstam har alltså följt gällande regler. Hur har då föreningen det med etik och moral? Jag har talat med högste ansvarig i Pixbo/Wallenstam, och vad jag kan förstå av detta samtal så följer detta beteende de värderingar och den etik och moral som föreningen lever efter.



Vilka förlorar på Pixbo/Wallenstams agerande?



De som har förlorat allra mest på det inträffade är naturligtvis spelare och ledare som normalt spelar och coachar Pixbo/Wallenstams div2 lag. Efter att ha spelat de inledande omgångarna i serien utan poängförlust, får de nu med brutal tydlighet reda på att de inte duger.

Jag är dessutom säker på att Partilles spelare utvecklades mer av att spela matchen än vad Pixbo/Wallenstams unga tjejer utvecklades av att sitta bredvid och titta på.

Nästan lika mycket riskerar ansvariga ledare i föreningen Pixbo/Wallenstam att förlora. Erkända ledare som Kristina Landgren, Johan Fredriksson, Urban Jansson, Magnus Nilsson är direkt inblandade i det som hänt. Jag fattar inte att de på detta sätt sätter sitt goda rykte på spel. Hur skall de i framtiden kunna tala om sunda värderingar, god etik och moral?


Vilka vinner på Pixbo/Wallenstams agerande?



På kort sikt så kanske några ledare och spelare i Pixbo/Wallenstam är tillräckligt dumma för att känna segerglädje, men så som jag ser på föreningsutveckling kan detta sätt att agera aldrig skapa segrar på längre sikt.

Jag talade med en högt uppsatt person i Pixbo/Wallenstams styrelse. Jag frågade varför de flyttade ner så många elitseriespelare till div2. Hans svar var att div2 serien var för dålig för deras unga tjejer och att laget snabbt måste upp i div1. Det jag inte fattar är att samtidigt som serien är för dålig för laget så är laget för dåligt för att spela i serien och måste förstärkas med 6 (sex) spelare från elitserien. Kan den som begriper bättre förklara detta för mig?



Kort om matchen



Pixbo/Wallenstam startade matchen på 3 femmor, en elitserie 5:a och 2 femmor från div2. Efter första perioden ledde Partille med 2-0. I andra perioden bänkade Pixbo/Wallenstam en div2 femma, och kom i kapp till 2-2. I sista perioden spelade den enda kvarvarande div2 femman periodvis bara avlastningsbyten, matchen kunde tillslut "vinnas".


Jag har varje gång när jag träffat ett nytt lag, eller en ny trupp i landslagssammanhang stolt berättat att var med och startade Pixbo IBK. Jag har berättat att jag spelade flera 100 matcher där och att jag var ledare för det lag i föreningen som tog Göteborgsdistrikts första SM-medaljer.


Jag vill ALDRIG mer förknippas med Pixbo/Wallenstam och föreningens värderingar eller syn på etik och moral.

Jag skäms som en hund när en trogen ledare i Partille med tårar i ögonen frågar "Klas, varför håller vi på och lägger ner allt arbete, när de ändå bara kan göra så här?".

Att på detta sätt förringa och se ner på andra föreningars och ideella ledares arbete är i mina ögon vidrigt. Det är nu över 10 år sedan jag lämnade Pixbo IBK, men jag skäms ändå.


I fortsättningen när jag skall presentera mig för nya spelare och ledare kommer jag tala om att min moderförening är "okänd". Det känns inte bra, men alternativet är betydligt värre.


Jag besökte Berlin i helgen. Vilken otrolig historia den staden har haft under 1900-talet. Vi besökte utställningar om bl.a. Berlinmuren och DDR. Alla dessa museer och minnesmärken finns till av en otroligt viktig anledning, att upplysa folk som inte var där och för att se till att samma sak aldrig händer igen. Av samma anledning skriver jag denna krönika.


Klas Persson

Ledare Partille Innebandy

Moderförening okänd

V

Kommentarer
Postat av: Hmmmm

Vi är många som står bakom dina åsikter i den här frågan Klas.

Koppen: Bra att du la ut den, det kuraget hade onekligen inte sveriges största innebandymedia

2007-10-26 @ 16:48:05
Postat av: Johan Sjöstrand

Helt rätt Koppen. det fria ordet får aldrig kränkas, sedan kan inte jag säga om det var rätt elle rfel agerat eftersom jag inte har alla fakta.

Postat av: Anonym

Detta har alltså legat ute på innebandymagazinets sida men plockats bort?

2007-10-26 @ 22:41:19
Postat av: Anonym

Ja

2007-10-26 @ 23:19:15
Postat av: Anonym

Zonmannen hotade väl med att dra tillbaka sina annonser eller nåt

2007-10-27 @ 00:03:26
Postat av: Göteborgaren

Det är väldigt smart av Pixbo att göra så här med sitt farmarlag när de möter serieledande Partille. Egentligen är det inte Pixbo som ligger bakom det är omoraliska missödet utan det är SIBF.

Magnus Fredriksson tar upp det här problemet med farmarlaget i senaste numret av InnebandyMagazinet nr. 66. Han menar på att det är fara att det till slut kommer bli som i Handbollen där det ibland blir oviktiga resultat och tabellplaceringar då lagens farmarlag inte längre kan avancera trots att det enligt 1a positionen borde ha gjort, bara de hetat något annant än just farmarlaget.

Magnus ser framför sig hur fler spelare kommer att att välja att spela för ett farmarlag för att ha chansen att bli uppflyttad till det "riktiga" laget. Vidare skriver han att om det blir så, så kan det bli förödande för den lilla klubben. I fotbollen finns inga farmarlag och så borde det vara inom innebandyn också!

Det Pixbo har försökt bygga under tid nu och det som warberg håller på att bygga är, visserligen mäktigt om det lyckas, men väldigt tråkigt för övriga lag och spelare om det lyckas.

Pixbo vill ha ett herrlag i både SSL och division 1 samt ett damlag i elitserien och ett i division 1. När de väl är där så är jag övertygad om att de kommer att starta ett Pixbo Wallenstam IBC. D.v.s ett till farmarlag för att kunna ha en lag i division 2 på dam- resp. herr-sidan.

(Ironi) Roligt den dagen då Pixbo IBK vinner SSL, Pixbo IBF vinner division 1 och Pixbo IBC vinner division 2.

Pixbo kommer att kunna ta in ännu fler talanger till sin organisation om de lyckas få upp laget i division 1 denna säsongen. Om man inte skulle lyckas ta en plats i SSL så får man ju iallafall spela i division 1 och det är ju helt okej.

Precis som Klas skriver så är det egna unga spelarna som drabbas. Fast å andra sidan så kanske Pixbo ska vara precis som FC Barcelona. Vara en stor plantskola för talanger och när de blir seniorer så sluss de vidare till andra klubbar. I de två högsta serierna i spanien så kommer över 50 spelare från FC Barcelonas ungdomsfotbollsskolor.

Frågan är om Pixbo vill bli ett nytt FC Barcelona eller om man vill slussa upp många egna spelare i sina representationslag.

Frågan är om man har tänkt på detta?

För som de var nu i matchen mot Partille så visar det på att: "Så fort det blir en svår match oavsett om det är divsion 1 eller elitserien så ska vi spela med de bästa spelarna". De unga får tyvärr kliva åt sidan så fort det är en viktig match.

Hade jag blivit undanputtade i det läget som spelare hade jag inte kännt mej delaktig. Jag hade kännt mej åsidosatt.

En annan sak som SIBF borde se över är hurvida det är okej att flytta över spelare mellan representationslagen. Om man nu måste ha farmarlag i innebandyn för att överleva och för att utveckla innebandyn (om man nu tror att det är rätt väg att gå) så tycker jag inte att man ska få byta spelare mellan lagen. Då kan ju i princip de bästa 15 spelarna spela nästa varje match i bägge serierna. En spelare skulle ju kunna vinna poängligan i både elitserien och divison 1/2 och det är ju absurt att det rent tekniskt kan gå.

----------------------------------------------------

När jag ändå nämner Pixbo så kan jag avslöja en rolig grej som jag hörde från en spelare i ett av Pixbos alla herrlag (hur många har de nu igen?). Pixbo IBK hade ner en a-lagsfemma på en av Pixbo IBFs träningar och tydligen så förlorade Pixbo IBKs a-lagsfemma med 7-2 då Pixbo IBFs unga femma kontrade sönder de helt. Enligt den spelare som jag snackat med så både slängdes det klubbor utanför sargen och i sargen och det var riktigt irriterat för att det gick så dåligt för dem.
Så Pixbo kanske ändå ska våga låta de unga i farmarlagen få chansen. Så kan ju de riktigt elitlagen fokusera till 100% på elitserien. Då kanske man slår blåbärslag som Caperio/Täby i slutspelet... Eller vad var det nu som spelarna kallade Caperio/Täby under säsongen?

2007-10-27 @ 01:20:53
Postat av: Anders

Bra att man fick tillgång till krönikan.

>>Göteborgaren
Jag köper inte riktigt ditt resonemang i första stycket. Bara för att möjligheten finns enligt SIBF:s reglemente så behöver man väl inte från Pixbos sida slänga moralen i papperskorgen. Jag har svårt att se att någon från Pixbo ska kunna känna stolthet för denna seger.

2007-10-27 @ 11:33:41
Postat av: Ulf

Gud vad synd om dig Klas, du har helt plötsigt ingen moderförening.Men du ärligt talat. Du är bara bitter för att det blir svårare för er att gå upp i div ett igen, hade du haft samma möjlighet som Pixbos ibf har att låna spelare så hade du med hundra precent säkerhet också gjort detta.Precis som många andra tränare hade gjort.Så SLUTA snacket,känns mest patetiskt av dig!

2007-10-27 @ 11:40:52
Postat av: jsherman

Det moraliska dilemmat Pixbo gör är att när de har lyckats få upp sitt "andra" lag i både herr och dam ettan så kommer de också se till att andra GBG föreningar inte skall kunna slåss om "andra" plats i stan.

Det här innebär att fler föreningar kommer förbli så kallad plantskolor åt Pixbos fabrik, något innebandyn INTE tjänar på.

Folk har en tendens att glömma bort att vår sport fortfarande är ung, den behöver fortfarande tid att växa och vi behöver ha ett antal aktörer på den lokala marknaden för att intresset för sporten skall växa.

I vilken idrott som helst här i europa har just den lokala rivaliteten alltid varit nyckeln till framgången.

Om vi bara har en "elit" förening i vår idrott i GBG vad säger det då om vår sport?? Vilka matcher drar mest publik i handbollen i gbg, jo gbgderbyn, i fotbollen, gbgderbyn. Det är den imagen vi måste bevara!

2007-10-27 @ 13:25:40
Postat av: Anonym

SaKnAr

2007-10-27 @ 16:23:22
Postat av: PS

Damidrott engagerar......... nu väntar vi på koppens funderingar om en riktig idrott.... vart hamnar guldet?

2007-10-27 @ 17:06:14
Postat av: Micke

Moralen får någon annan skriva om, jag tycker problemet KAN BLI att Pixbo går upp i ettan med ett lag som egentligen inte är tillräckligt bra för det. Man får värva och fylla på med spelare så att man klarar sig i ettan. Sedan är jag inte så orolig för att just Pixbo skall gå upp i ettan och vinna den också, speciellt på herrsidan. Inte så länge man har så dålig trupp att man behöver hjälp för att vinna matcher. Men man vet aldrig...

2007-10-27 @ 17:37:16
Postat av: Nicke Halmstad

Jag reagerar mest på att denna krönika plockas bort av magazinet...

Undrar om dom är rädda att inte få komma på kalas om dom skriver vad dom tycker....

Regelmässigt helt ok det Pixbo gör.... Men tyvärr är det lika illa som om en gammal gubbe drar över en 18 åring... Inget regelbrott men vidrigt...

Synd att Pixbos spelare skall behöva ta all skit när det är ledarna som tar beslutet.

2007-10-27 @ 20:50:35
Postat av: RA

Koppeloppen, när vågar världens bästa div 3 lag möta oss? Du får ta med hur många "A-lags" spelare du vill så länge du inte spelar själv. Idag var Jesus med och coachade, tyvärr inga bilder vad jag vet....

Trevlig lördagkväll!!!

2007-10-27 @ 21:08:35
Postat av: RA

Glömde en sak: Ni får ha Fluff som sjukvårdare....

2007-10-27 @ 21:10:29
Postat av: Göteborgaren

>>Anders: Givetvis tycker jag att det är omoraliskt gjort av Pixbo och jag är helt övertygad om att inget annat lag hade varit så fega att de hade plockat ner klubbens största stjärnor till b-laget. Pinsamt att ledarna inte tror till 100% på de som redan spelar i farmarlaget. Jag hoppas att de unga tjejerna i farmarlaget reagerade på detta...

2007-10-27 @ 22:08:54
Postat av: Oz

Pinsamt igen Magazinet!

2007-10-27 @ 23:25:55
Postat av: Lotta

Magazinet är sponsrat av Wallenstam, dom lånar lokaler av Wallenstam och i gengäld ska dom skriva om Pixbo. Positivt så klart... så jävla
pinsamt av IBM!!!

2007-10-28 @ 09:40:05
Postat av: hh

Hello
förra säsongen kom Rönnby med en landslagsspelaren Helena Lundkvist till match mot Västerås IBs utvecklingslag i div två plus ytterligare en elitspelare. Rönnby lyckades vinna matchen med ett mål där Lunkan stod bakom 70-80% av målen. Tror att det blev 9-8 till Rönnby...

2007-10-28 @ 20:17:52
Postat av: Lasse

Tanken med farmalag var väl ändå att man skulle låta spelare som inte får så mycket speltid i elitserien kunna få lite matcher i benen i en lägre serie? Jag tror inte förbundet trodde att någon/några föreningar skulle utnyttja detta som t ex Pixbo gjort.

Fanns iofs ett liknande "fall" förra året med Uppsalaföreningen Årsta som bytte plats på sina div1 o div2lag.

2007-10-29 @ 11:30:36
Postat av: Anonym

Jag tycker definitivt att du borde skicka in den till GP, eller någon annan "neutral" tidning! Den borde få den uppmärksamhet den förtjänar

2007-10-29 @ 12:08:16
Postat av: Underdog

Etiskt fel av Pixbo, javisst. Vänta till serien är färdigspelad. Det är inte alls säkert att denna manöver gick hem när säsongen summeras.

2007-10-29 @ 17:10:29
Postat av: tanke från en göteborgare

Tycker alla klubbar i gbg ska bojkotta pixbo och se till så spelare som vill gå till elitserien går till något annat lag. Kanske dags för ett "fc gothia" i innebandyn mellan partille & Älvstranden så pixbo får lite konkurrans.

2007-10-29 @ 23:48:36
Postat av: Kålsupare

Regler är regler och motiveringen från Pixbo är ändå ganska vettig kan jag försöka tycka. Bättre för ett lag att få möta bra lag i 20 omgångar, eller vad det nu är, än i 2 omgångar (1 + returmatch). Att sätta allt på spel i en match när möjligheten ändå finns till en säker seger vore dumt. Tror att Partille hade gjort samma sak om de hade kunnat. Trist men sant. Ändra regeln får väl slutsatsen bli.

2007-10-30 @ 13:44:08
Postat av: innebandyfan

Ta bort alla jävla u-lag och farmarlag ur seriespel en gång för alla, det tar död på sporten

2007-10-31 @ 09:18:58
Postat av: innebandyspelare

visst att det är fel av tränarna att dra över a-lags spelare till ibf, mest för att det visar att de inte litar på ibf-spelarna som de borde. Trots att det är ett ungt lag klarar de av konkurrensen, de var tippade att komma sist i serien, men det komemr de ju inte göra. det kommer antagligen bli medaljplats, 1 eller 2, 3 som sämst. Laget skulle ha klarat sig bra utan stjärnorna, även om matchen kanske hade blivit hårdare. Men laget var ju bla. i båstad och spelade i sommar då de slog ett div 1 lag och gav hårt motstånd mot elitserielaget blargo trots att de förlorade med ca. 5-0. Om spelarna inte får spela de svåra matcherna kommer de inte utvecklas, spelar man bara mot dåliga lag hela tiden blir man sämre. Och jag tror inte att de bänkade spelarna tyckte att det var så roligt att sitta bredvid och titta på då andra spelare tog över i deras serie.

2007-11-04 @ 18:28:09
Postat av: innebandyspelare

dock tror jag att de flesta andra klubbar skulle ha tagit chansen att göra samma sak om de hade kunnat. Så skyll inte på pixbo skyll på reglerna

2007-11-04 @ 18:29:47
Postat av: ib

tror du verkligen att det skulle fungera att bojkotta pixbo som lag på det sättet? pixbo har nog med talangfulla spelare i de egna leden, många platsar i a-laget men är för unga, trots att de inte verkar så när det tar ner a-lagspelare.
Och motstånden är verkligen för dåligt i div 2, förstår klart som fan att de vill upp till div 1 och utvecklas

2007-11-04 @ 18:32:33
Postat av: Chroniclemalk

Thank you for producing such a down to earth site.

2008-01-07 @ 22:21:16
URL: http://chroniclemalk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback