Tack Helsingborg.

Jag är Kär. Jag E kär i Helsingborgs Henrik Larsson.


Jag vet inte vart jag ska börja. Allting bara snurrar. Tårarna E nära. Vem ska jag börja med att tacka.


Är det Glen Stjernqvist? Henrik själv? Eller tv 4 som böt match och gjorde en kanon sändning. Som ni ser så har jag inget grepp på händelsen. Bara så äkligt glad.


Såg ni Henkes ögon när han satt på Helsingborgs bänk. Det var sååååå fokuserade. Jag har set många spelares ögon genom mina dagar. Dom mörkaste och mest fokuserade jag hade sätt tillhörde Niklas Jihde och Anders Hellgård. Alltså två vinnarskallar. Men henkes ögon slår allt. Dom sade Ledargestalt, vinnarskalle, ödmjukhet, ja allt som är possetivt.


Vilken idrottsman. Han fick ett helt lag att lyfta sig. Han fick en hel hall att koka. Han fick mig att börja leta efter gamla fotbollstränares nummer på hitta.se. Alla äkliga tränare som har hånat vår sport genom tiderna. Där fick ni era stolpskott. Er lagkapten i landslaget respekterar och älskar vår sport. Nu är det er sport som är en lallar sport. Eller?


Ingen, då menar jag ingen som älskar våran sport kan väl säga att detta är dåligt för sporten.



Men vad händer nu? Kommer Henke att fortsätta lira? Jag tror och hoppas det. Han sa det så bra själv.


"Jag är 37 år. Många har åsikter om vad jag ska göra. men jag bestämmer själv vad jag gör"



Tänk er om han fortsätter. Tror ni att Helsingborg har svårt att skaffa nyförvärv då. Henrik Quist kommer säkerligen att springa naken hem till Skåne för att få lira med Henrik. Sponsorerna kommer att stå i kö för att få vara med.


Vet inte om det var Henriks intåg som gjorde det. Men det var härligt att se Mikael Karlberg ta av sig sin kavaj och kasta sin in i leken. Bra coachat Micke.



Nu ska jag ut på nätet och kolla om man kan köpa en Helsingborgströja med nr 17 Henrik Larsson på. Eller ska det stå Henrik "37 år, jag gör det som tycker är roligt" Larsson?


Kommentarer
Postat av: Papas Bar

....Och där dog Innebandyn som någonting som någon annan än de redan övertygade någonsin kan ta på allvar. Jidhes patetiska försök att i TV-Sporet nu snacka upp Henkes Innebandymeriter "han har faktiskt spelat i högsta serien tidigare". Hallå!!! Han var en habil ungdomsspelare som fick sluta med Innebandy för att han satsade på fotboll. Han har inga som helst meriter från Innebandyn! Tänk er att Foppa skulle spela Basket för Plannja Basket, Sudden väljer att fortsätta med Handboll i Hammarbys grön-vita tröjor, eller att Göteborgs största Öisare Allbäck väljer att avsluta sin idrottskarriär i Elitserien i Volleyboll. Självfallet är det otänkbart. Det borde också varit otänkbart att en 37-åring som spelat innebandy i sin ungdom efter två veckor går in och spelar Innebandy i Superligan. Hade ni hållt fast vid att det var ett PR-trick så hade det haft ett visst berättigande - Innebandyn behöver all uppmärksamhet den kan få - men nu pratar man om Sportsliga meriter.... Nej, där dog Innebandyn som en seriös sport för all framtid. Själv åker jag över till NHL och kör Anaheims Try-outs inför nästa säsong. Behöver Cashen dom betalar over-there.

2008-11-23 @ 20:57:50
Postat av: Tichonov

Lika otänkbart som den basketspelande killen häromåret som satte världsårsbästa i den ETABLERADE sporten Höjdhopp för män. Iklädd sina joggingskor!!!



Otänkbart var ordet! Men unikitet är ofta något som den begränsade har svårt att förstå innan det har hänt och sedan letar bortförklaringar till...



Lite som Tage Danielsson ang Harrisburg... Sov gott jag håller på Koppen ang Henke. He rules!!!

2008-11-23 @ 21:33:32
Postat av: Tichonov

Måste rätta mig, det var Tenniskor han hoppade i och han var från Bahamas och heter Donald Thomas.

2008-11-23 @ 21:42:04
Postat av: Den förlorade dåren

Koppen, du gör mig besviken. Trodde faktiskt att du skulle såga det här vid knölarna. Är du full eller? Hoppas verkligen att du är.... :(

Vilket jävla skämt. Och på nåt sätt så jävla typiskt HL att skita i människor runtomkring honom och pissa på en hel sport och dess utövare. Skita i att det finns ungdomar där ute som har kämpat arslet av sig för att ens få den här chansen att lira 2 minuter i SSL. Du menar väl inte att sporten kommer att lyfta sig av att spelare med kass teknik lirar i världens bästa liga? Funderar då skarpt på att anmäla mitt intresse till Warbergs tränarstab och då är jag ju inte ens hälften så gammal som Henke. ;) Visst FCH tjänar enormt på detta PR-kupp men det är kortvarigt. Det lägger sig snart. Vem fan vill se en dålig spelare nöta bänk i match efter match? Och efter såna här komedier börjar jag verkligen tro att IB är en lallarsport...Herregud den mannen är KAPTEN i fotbollslandslaget också. Hoppas, hoppas du är full...



2Papas Bar

Mats Sundin eller Foppa skulle aldrig göra nåt sånt då dom har lite respekt för andra människor. Inte Allbäck heller för den delen. :)







2008-11-23 @ 21:59:32
Postat av: Anonym

2Tichonov. Nyckelordet där är prestation. Han var bättre än nån annan.

2008-11-23 @ 22:06:51
Postat av: Koppen

He he he. Jag E nykter idag. Lovar......

2008-11-23 @ 22:12:42
Postat av: Peter Forsberg-fan

Jag tror att en skadefri Peter Forsberg lätt skulle kunna gå in och göra sista halvtimmen som högerback i Ljungskile utan problem. Det är bara det att fotbollen är alldeles för pretentiös för att de skulle våga sig på det. Allsvenskan är ju ett skämt och Henke är faktiskt bäst tränad även där, inte bara i Superligan. Så jävla grymt av Helsingborg och Henke! Forza.

2008-11-24 @ 11:06:33
Postat av: Papas Bar

Till Tichonov, du har totalt missuppfattat det och gått på myten om Donald Thomas (som främst ett antal okunniga journalister älskar att sprida). Han har varken vunnit VM satt världsårsbästa eller något annat för den sakens skull i Tennisskor, joggingskor eller sockeplast. Det han hoppade i var Spikskor/Höjdhopparskor dock utan spikar bak på skorna (normalt på hoppskor så är det spikar både bak och fram). Han hade dock spikar fram på sulan. Dock är det riktigt att han i början av sin karriär träningshoppade i skor som inte var "hoppskor". Dessutom så har han haft en två år lång helproffessionel satsning på höjdhoppet innan han förhållandevis okänd vann VM. Han var en tämligen medioker basketspelare på College med en enorm spänst. Detta noterades av skolans Friidrottscoach -som tog honom under sina vingars beskydd. Och på den vägen är det. Men killen var dryga 20 bast, hade tränat två år på heltid, hade sysslat med en sport som strävar efter samma grundelement som höjdhopp, dvs spänst och var dessutom en extrem talang. Henke.... Ja, vi vet alla vad han är, har varit och kommer att bli.

2008-11-24 @ 14:23:21
Postat av: Oscar Skogsén EKEN IBK

Jag tycker det var grymmt. Han gjorde verkligen inte bort sig, det trodde jag han skulle:) Men han lyckades.. Det är bara att inse, vissa är talanger av rang. Att Henke är ett Bollgeni visste nog alla innan, varför skulle han inte vara det inom innebandy också? Henke e kungen av bollsport helt enkelt. Bra blogg förresten, var ett tagsen jag läste nu. Förmodligen sen Distriktslags-SM 07.. ha det

2008-11-24 @ 16:17:34
Postat av: Tichonov

Härligt, nu höjs nivån. Visste väl att Papas bar var en man med stil, finess och stor förmåga att resonera ocn analysera metodiskt och stringent. Helt enkelt en person som nu känner att innebandyn kommit lite för nära inpå, närmare bestämt ända in till det allra heligaste. D v s Henrik Larsson.



Dock vidhåller jag att Donald Thomas är ett bra och jämnförbart exempel. Han sysslade på inget sätt med höjdhopp när han klev rätt in och år 2006 gjorde 213 cm momentant. I tennisskor. Två dagar senare gjorde han 222 cm i sin första tävling. För att samma år sluta fyra på samväldesspelen. I juli 2007 klev han över 235 cm vilket vid den tiden var världsårsbästa. Jag vill inte undanhålla dig från hela listan, som följer:



Världsårsbästalistan



2,35 Stefan Holm, Swe

2,35 Donald Thomas, Bah

2,34 Eike Onnen, Ger

2,34 Yaroslav Rybakov, Rus

2,34 Andrey Tereshin, Rus



Källa:
http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporten/nyhetssidor/amnessida.asp?programID=2914&Nyheter=1&grupp=4131&artikel=1564604



Liknelsen med Henrik "Henke" Larsson är påtaglig på grund av att även han återupptagit men ej underhållit en andra-sport.



För mig är detta inget som ger innebandysporten en korpstämpel. Det är inte vem som helst som klivit in i rinken och gjort sex-sju byten. Det är Sveriges genom tiderna bäste fotbollspelare, nuvarande lagkapten i Svenska fotbollslandslaget, en folkikon, tillika en kille som kan lyfta luren idag för att ringa sin vän Alex och få en anpassat avtal med de regerande CL-champsen.



Hade det varit Hasse Blomqvist hade jag köpt ditt resonemang helt. Eller än värre någon avdankad sexmetersspelare med knäproblem...



Ciao

2008-11-24 @ 19:23:20
Postat av: Anonym

Kära Tichonov, Jag skriver kära för din nya kommentar är familjär, ödmjuk och doftar lite av självinsikt. Även om du nu likt en gammal Stalinist sysslar med historieförfalskning så kan jag inte låta bli att läsa mellan raderna och jag godtar din ursäkt.



I din primära kommentar så skriver du de facto följande; "den basketspelande killen häromåret som satte världsårsbästa i den ETABLERADE sporten Höjdhopp för män. Iklädd sina joggingskor".



I den sekundära kommentaren skriver du; "Måste rätta mig, det var Tenniskor han hoppade i..".



Nu har dessa välartikulerade påståenden i stället blivit; "..Han sysslade på inget sätt med höjdhopp när han klev rätt in och år 2006 gjorde 213 cm momentant. I tennisskor."



Var på du flyttar verkligheten drygt 1,5 år fram i tiden och publicerar en världsårsbästalista, med vidhängande källhänvisning där nu Donald Thomas hoppat 2,35.



Men du lämnar de faktiska förhållandena att han; A/tränat (höjdhopp) på heltid, B/haft hopp-/Spikskor då han tangerade världsårsbästat, C/är en ung talang i början på sin karriär, D/haft bästa tänkbara hjälp bl.a. iform av en av USA´s bästa hoppartränare E/Att träningsmetodiken för en höjdhoppare och en basketspelare uppvisar mycket stora likheter, båda strävar efter extrem hoppstyrka (i allmänt tal "spänst"), helt utan kommentar.



PS! Det påstås att Thomas Ravelli efter ett träningspass med Östers IF på Värensvallen, lagt upp ribban på 2,06 och iförd fotbollsskor tagit höjden. När ser vi honom i högsta serien i en ny Idrott?



Nej du jag är rädd att liknelsen haltar påtagligt!



2008-11-25 @ 13:35:05
Postat av: Anonym

Hej du :) Vill du få gratis presentkort på Kicks eller Make Up Store?

Då behöver du bara bli medlem genom att klicka på denna länk: http://www.gratismakeup.se/Register.asp?r=139871

Sedan är det bara att börja samla ihop poäng! Det gör du bland annat genom att värva nya medlemmar.

Medlemsskapet är givetvis gratis! Det är dock viktigt att du använder just DEN länken när du blir medlem, för att jag ska kunna få poäng alltså.. och jag vore verkligen tacksam om du ville hjälpa mig att få poäng :)

Ha en bra dag :)

2008-11-25 @ 13:54:46
URL: http://makeupartisten.blogg.se/
Postat av: Papas Bar

Tichonov, självfallet hade ovanstående betraktelser över dina kommentarer min enkla person som avsändare! Jag förbisåg bara att signera mitt alster.

2008-11-25 @ 14:05:12
Postat av: Mårten

Jämför hellre med Annika Sörenstams intåg på herrtouren. Det är närmre i prestationsnivå och vad gäller PR för damtouren.

2008-11-25 @ 17:18:46
Postat av: hakan

jaha, var det spikskor han hade? jamen då är det ju inte konstigt att han satte världsårsbästa och vann vm trots att han bara kört två säsonger...

2008-12-01 @ 00:23:51
Postat av: Benkert

Vad innebär egentligen alla kommentarer om att Henkes intåg i SSL visar på innebandyns låga nivå? Jo detta:



Innebandy är en så krävande sport där fysik, speluppfattning, bollkänsla och taktiskt kunnande är så viktiga egenskaper att lagkaptenen i det svenska fotbollslandslaget rimligen inte bör platsa i ett utav bottenlagen i SSL.



Eftersom Henke tydligen klarar av att spela innebandy i SSL utan att göra bort sig måste nivån på innebandyn vara låg för normalt ska en fotbollsspelare i det svenska landslaget sakna de egenskaper som jag räknade upp ovan... eller?



Enligt mig så är det precis tvärtom, Henke har bevisat att han, sin ålder till trots, är i grym form och hans bollkänsla och speluppfattning har aldrig ifrågasatts. Att ta till sig taktiska instruktioner torde han inte heller ha några problem med men vad vet jag, i fotboll kanske spelsystem och taktik inte är så viktigt...



Henke är för tillfället ingen bolltrollare i innebandy och frågan är om han hinner utveckla detta så mycket. Precis som i alla andra lagsporter så behövs dock flera olika spelartyper och där kan Henke fylla en funktion.



Enligt mig är det alltså inte så konstigt att Henke kan ta en plats i SSL utan att det säger så mycket om nivån på innebandyn. (Med reservation för den eventuella händelsen att fotbollsspelare verkligen saknar de ovan nämnda egenskaperna då jag blir tvungen att hålla med om att innebandyn är en korpidrott).

2008-12-02 @ 14:41:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback